آفتاب

نمی‌توانم آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر بدهم

نمی‌توانم آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر بدهم

سخنگوی وزارت کشور گفت: نمی‌توانم آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر بدهم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید سلمان سامانی سخنگوی وزیر کشور در نشستی آخرین اقدامات وزارت کشور در حوزه های مختلف را تشریح کرد.

وی با اشاره به آنچه در هفته گذشته در وزارت کشور رخ داده است، گفت: از حوزه ثبت احوال،  یکی از مهترین اقدامات و تصمیمات در این دوره در سازمان ثبت احوال بحث صدور کارت هوشمند ملی برای تمام ایرانیان بود. با پیگیری جدی در این هفته شاهد بیش از ۳۱ میلیون ایرانی بودیم که دارای کارت هوشمند شدند. از روزی سی هزار نفر به روزی صد هزار نفر متقاضیان دریافت کارت افزایش یافت.

وی افزود: این کارت تصمیمات را برای نظام برنامه‌ریزی کشور سهل‌تر و دریافت خدمات را برای مردم راحت‌تر می‌کند. دو حوزه مهم در وزارت کشور که مرتبط با کارت هوشمند ملی است؛ یکی برگزاری انتخابات است که در صورتی که بتوانیم به هشتاد میلیون ایرانی دارای کارت هوشمند برسیم برگزاری انتخابات برای ما سهل‌تر خواهد شد.

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ نکته دوم بحث مدیریت بحران است، در مدیریت بحران یکی از آسیب‌های جدی نظام برنامه‌ریزی، نذاشتن اطلاعات دقیق از افرادی بود که باید خدمات دریافت کنند. این تصمیم در وزارت کشور به ما کمک می‌کند در مدیریت بحران شیوه امدادرسانی با اطلاعات دقیق و جامع باشد.

سامانی خاطرنشان کرد: در رابطه با مناطق زلزله‌زده غرب کشور تشکر جدی از همدلی و همراهی ملت ایران در بازتوانی آسیب‌دیدگان و اقدامات بعد از زلزله داریم. با دستور رئیس‌جمهور و اقدامات وزیر وظایف به نحو شایسته‌ای انجام شد و اقدامات موثری توسط نیروهای مسلح ذیل تصمیمات ستاد بحران انجام شد و تشکر ویژه‌ای از این عزیزان دارم که سرمایه ما هستند. سپاه و بسیج و ارتش در این وضعیت هم به مردم کمک می‌کنند و در آینده نیز  کمک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: اگر بخواهم گزارشی خدمت شما بدهم باید بگویم در مرحله اسکان اضطراری نود هزار چادر بین زلزله‌زدگان توزیع شد که بتوانیم در مدت کوتاه اسکان اضطراری را شاهد باشیم. بعد مرحله اسکان موقت را داریم که به وسیله کانکس بود و قرار شد طرف ۴۶ روز کانکس‌ها را در اختیارشان بگذاریم این امر محقق شد در حال حاضر در روستاها سپاه پاسداران تعهد کرد هشت هزار کانکس را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد که این کار انجام شد. ارتش دو هزار کانکس تقبل کرد که انجام شد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن هم تقبل هزار دستگاه کانکس داشت که محقق شد کمک‌های مردمی هم ۲۴۰۰ دستگاه کانکس بود که سرجمع ۱۳ هزار و ۴۰۰ کانکس بر اساس وعده‌های داده شده در منطقه قابل استفاده است. هزار کانکس به صورت مازاد استفاده شد که اگر مواردی بود که مردم به هر دلیل نتوانستند بگیرند در بین عزیزان توزیع شود.

سامانی خاطرنشان کرد: درباره کمک‌های مالی تصمیمات مهمی گرفته شده است که در حال اجرا است. براساس تصمیمات در روستاها به هر واحدی که تخریب کانال شده ۳۰ میلیون وام اختصاص یافته است در شهرها هم این میزان ۴۰ میلیون تومان است.

سخنگوی وزارت کشور گفت: برای موارد تعمیر از ۱ تا ۲ میلیون کمک بلاعوض و ۶ تا ۱۰ میلیون به صورت وام پرداخت شده یک کمک هزینه معیشتی هم به هر خانوار تعلق می‌گیرد که ۲ میلیون آن بلاعوض و ۱۰ میلیون وام قابل پرداخت است.

وی گفت: در سطح روستا ۱۹۲۰ روستا تحت تاثیر زلزله بوده است از این‌ها ۲۵۸ روستا بالای ۵۰ درصد تخریب شده است و بقیه نیز ۱۵۸۲ روستا به صورت واحد به واحد ارزیابی شده و دسته‌بندی‌ها برای پرداخت کمک نیز تعیین تکلیف شده است.

سخنگوی وزارت کشور در رابطه با حقوق شهروندی گفت: بعد از اینکه ریاست‌جمهوری منشور حقوق شهروندی را ابلاغ کرد، وزارت کشور به عنوان متولی اجرا موضوع حقوق شهروندی را به عنوان راهبرد دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار داده است. ۲۲ حق ورای شهروندان ایران پیش‌بینی شده است و تمام اقدامات و وظایف و حوزه‌های تصمیم‌گیری وزارت کشور مناسب با این منشور شناسایی شد. برای هر اقدامی که در وزارت کشور انجام می‌شود پیوست حقوق شهروندی خواهیم داشت. دولت‌ها و همه مسئولان کشور وظیفه دارند یکی اینکه خودشان حقوق شهروندی مردم را محدود نکنند و یکی اینکه اگر در جایی حقوق مردم مخدوش شد از حقوق مردم دفاع کنند.

سامانی یادآور شد: ما در وزارت کشور کلیه مصوبات شوراهای تامین سراسر کشور را به عنوان نهادی که تامین امنیت را بر عهده دارد به لحاظ حقوقی مورد بازنگری مجدد قرار می‌دهیم که آنچه در شورای تامین مصوب می‌شود منطبق با حقوق شهروندی باشد و این در دستور کار است و تمام شوراها اعم از شوراهای تامین و شورای امنیت باید عنایت خاصی به این ۲۲ حق داشته باشند. در خصوص مصوبات شورای شهر هم مصوب شد در تفاهم با دیوان عدالت اداری مواردی که منجر به شکایت مردم شده و رای به ابطال داده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نقش وزارت کشور و ستاد صیانت از حقوق شهروندی در سازمان امور اجتماعی  تفاهم نامه‌ای بین ستاد صیانت و سازمان امور استخدامی منعقد شد و مقرر شد ما بازرسی‌های مشترکی از نهادها و دستگاه‌ها داشته باشیم و مواردی از اطلاعات مردمی به ما می‌رسد تا به صورت مستمر گزارشی را از نحوه تحقق منشور داشته باشیم.

سخنگوی وزارت کشور عنوان کرد: این هفته بود استفاده استان‌داران از سامانه سامد را داشتیم. استانداران از این ظرفیتی که برقرار است باید حداکثر استفاده را داشته باشند مردم از طریق شماره ۱۱۱ مطالبات خود را اعلام کنند. در آنجا این موارد ثبت و ارجاع و پیگیری می‌شود و این بستر خوبی برای تعامل دو سویه است. ارتقاء اثر بخشی این سامانه هم یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد استانداران است و این به استان‌ها هم ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشت‌شده‌های ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: عدد دقیقی از بازداشت‌شدگان نمی‌توانم بدهم.

 

ادامه دارد...

کد N1812534

وبگردی