آفتاب

ترامپ برجام را نابود می‌کند؟

ترامپ برجام را نابود می‌کند؟

المیادین در گزارشی درباره تصمیم مهم رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران نوشت که روز سیزدهم ژانویه جاری، تاریخ مهمی در مسیر توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، المیادین با انتشار گزارشی به بررسی شرایط ایران در یک هفته گذشته و همچنین سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال تهران به ویژه توافق هسته‌ای پرداخت.

در ابتدای این گزارش، المیادین به نفوذ و قدرت از دست رفته آمریکا در ایران پس از سقوط شاه و تلاش ترامپ برای بازگشت نفوذ واشنگتن به این کشور اشاره کرده و می‌نویسد: سیاست واشنگتن در قبال ایران همچنان تحریم‌های شدید است تا جایی که این کشور به متحدان خود در اروپا نیز نسبت به بهبود روابط با تهران حتی پس از توافق هسته‌ای نیز هشدار می‌دهد و دست به تهدید آنها می‌زند.

در بخشی از این گزارش درباره توافق هسته‌ای ایران نیز آمده است: توجه ترامپ به ایران در شرایط کنونی در دو زمینه خلاصه می‌شود: نخست در عدم تایید اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام و دوم خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران. موضوعی که برخلاف اظهارات «جوزف دانفورد» رئیس ستاد ارتش آمریکا است که گفته بود ایران برجام را نقض نکرده است.

المیادین در ادامه می‌نویسد: یکی از اقدام‌های محتمل دولت ترامپ در پی فروکش کردن اعتراض‌های اخیر در ایران می‌تواند اعمال سلسله تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور یا برداشتن محدودیت اجرای تحریم‌های گذشته بر اساس برجام باشد که به معنای نابود کردن توافق هسته‌ای است.

بر این اساس روز سیزدهم ژانویه جاری، تاریخ مهمی در مسیر توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌رود و  رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم خود را در زمینه تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به اجرای برجام اعلام و بر اساس قوانین آمریکا، آن را به کنگره این کشور تحویل دهد.

از سوی دیگر این احتمال نیز می‌رود که طرف‌های مخالف توافق هسته‌ای ایران به رئیس‌جمهوری آمریکا برای عدم تایید توافق فشار وارد کرده و از بازگشت ثروت‌های مصادره شده ایران به این کشور جلوگیری کنند.

کد N1812261

وبگردی