آفتاب

بودجه ۹۷ تنها ۱۰ ماه از هزینه آموزش و پرورش را پوشش می‌دهد/معایب استانی شدن بودجه

بودجه ۹۷ تنها ۱۰ ماه از هزینه آموزش و پرورش را پوشش می‌دهد/معایب استانی شدن بودجه

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: توقع داریم که بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش از ۳۶ هزار به ۴۰ هزار میلیارد برسد و این کمک همکاران صحن مجلس را می‌طلبد.

به گزارش ایلنا، محمد بیرانوند، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار باشد به توسعه برسیم باید آموزش و پرورش را محور توسعه بدانیم؛ چون کارخانه آدم‌سازی است، گفت: در دنیا اگر کشورهایی ترقی کردند و به توسعه رسیدند به این اصل پرداخته‌اند و از این مسیر گذشته‌اند.. همه دنیا تقریبا دستگاه تعلیم و تربیت را محور توسعه می‌دانند. بیسمارک در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم برای نخست وزیر شدنش شرط می‌گذارد که حقوق معلمان باید ۳۰ برابر شود.

وی افزود: اگر قرار است اتفاقی متفاوت با ادوار پیش روی دهد یک همت همگانی می‌خواهد؛ زیرا در این مورد نه وزیر و نه رئیس جمهور و نه مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند و من از همگان می‌خواهم که آموزش و پرورش را دستگاه هزینه‌ای ندانند. به چشم یک کارخانه به آن نگاه نکنند که این کارخانه چه فایده‌ای برای ما داشته است.

بیرانوند با اشاره به اینکه در عصر کنونی تعلیم و تربیت را مساوی با تربیت شهروند خوب مساوی می‌دانند و شاخص‌های این شهروند خوب را گاهی می‌توان اندازه گرفت و گاهی نمی‌شود، تصریح کرد: آن بخش‌هایی که قابل اندازه گیری نیست محور توسعه است و این کارخانه انسان سازی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مساوی دیدن تعلیم و تربیت با معلم‌ها را جفا در حق معلم‌ها دانست و گفت: معلم‌ها عاشقانی هستند که می‌خواهند آدم بسازند و این آدم‌ها هم محورهای توسعه هستند. سزاوار نیست معلمی که در دستگاه تعلیم و تربیت آنطور فعالیت دارد بعدازظهر هم دست به مسافرکشی بزند تا به خاطر کرایه با مسافر درگیر شود.

وی با طرح این سؤال که بودجه آموزش و پرورش قرار است فرایند آموزش را اجرایی کند یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را اجرا کند، تاکید کرد: اگر قرار است بخش دوم را اجرایی کند متفاوت است با خدمات آموزشی را اداره کردن. این بودجه حتی خدمات آموزشی را هم کفاف نمی‌دهد و تنها ۱۰ ماه از مجموعه تعلیم و تربیت را کفاف می‌دهد و به عبارتی حقوق و مزایا و بخشی از هزینه‌های فصل‌های ۱، ۲ و ۶ را پوشش می‌دهد که برخی از کار‌ها می‌مانند.

بیرانوند با اشاره به اینکه سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش در مجلس اضافه شد و این پتانسیل وجود دارد که چنین اتفاقی روی دهد، گفت: از همکارانم در مجلس می‌خواهم آموزش و پرورش را باورمند ببیند زیرا که محور توسعه است. توقع داریم که بودجه سال ۹۷ از ۳۶ هزار به ۴۰ هزار میلیارد برسد و این کمک همکاران صحن مجلس را می‌طلبد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش را ۳۳ هزار و یکصد میلیارد تومان دانست و گفت: در این بودجه بخشی را به عنوان بودجه استان‌ها از آن یاد می‌کنند، که این بخش مربوط به استان‌ها است، بخشی تحت عنوان وزارتخانه و ستاد است و بخشی هم نهادهای مرتبط و وابسته به آموزش و پرورش است که با بخش سوم کاری ندارم.

وی ادامه داد: اگر بودجه ۳۶ هزار میلیاد باشد تنها کفاف برخی از اقلام را می‌دهد و با وضع فعلی برای برخی اقلام ۲ هزار میلیارد کم است. تازه با این شرایط بازنشستگی و اجرای برخی بندهای برنامه ششم را کنار بگذاریم؛ مثلا برای پاداش بازنشستگان فرهنگی ۴ هزار میلیاد نیاز دارد.

بیرانوند با تاکید بر اینکه باید حقوق حق التدریس‌های آموزش و پرورش با تلاش‌های بسیار مصوب شده پرداخت شود، گفت: پیش از ۹۰درصد بودجه صرف امور پرسنلی می‌شود که‌‌ همان هم با تمام و کمال پرداخت نمی‌شود. جا دارد عرض کنم که ما تک تک بازیکن‌های خوبی هستیم ولی گل نمی‌زنیم و دفاع از حقوق فرهنگیان، آن همت همگانی را طلب می‌کند. فرهنگیان باید بدانند که ما با دغدغه خاطر از معلمان یاد می‌کنیم ولی با ایکاش کار جلو نمی‌رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره معایب استانی شدن بودجه توضیح داد: شاید حسن‌هایی هم داشته باشد ولی اگر ده مورد نقص برای آن شمارش کنم دو مورد هم نفع برای آن می‌شمارم. آنچه که من به عنوان عیب ماجرا از آن یاد می‌کنم یکی اینکه این دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش که نود و چند درصد بودجه آن صرف امور پرسنلی می‌شود دلیلی ندارد مدیر کل استان بیاید و در سازمان برنامه و بودجه برای بودجه استانش چانه بزند زیرا ما تمام مجموعه آموزش و پرورش را یکی می‌بینیم.

حتی گاهی ممکن است یک استان منابع درآمدی داشته باشد و بتواند با آن چاله‌های موجود در سیستم را پر کند ولی استان دیگر‌‌ همان را ندارد و چنین امکانی برایش متصور نیست. ضمنا گاهی ممکن است یک استان بتواند ریال خود را بگیرد ولی استان همجوار موفق دریافت آن نشود.

وی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: در این مورد دغدغه ویژه‌ای بوده و این را به صورت بوم بندی تعطیلات را جابه جا کنند. این مسئله چالش‌هایی است که سال‌های سال مطرح بوده است سال قبل وارد شد ولی کنار گذشته شد و امسال هم مجدد وارد مجلس شده و این موضوع مطرح می‌شود. اما خب نکاتی دارد که باید همه را در کنار هم دید.

کد N1811887

وبگردی