آفتاب
یک کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی مطرح کرد؛

تحولات گفتمانی جامعه به دنبال افزایش آگاهی طبقاتی

تحولات گفتمانی جامعه به دنبال افزایش آگاهی طبقاتی

یک کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی معتقد است که کاهش قدرت خرید و درآمدهای اقشار جامعه (دانشجویان، کارگران و...) موجب نارضایتی شده و به یک تحول گفتمانی انجامیده‌است.

 «فرشاد اسماعیلی» کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره مطالبات معیشتی اقشار مختلف جامعه  گفت: واقعیت این است که جامعه به علت بالا رفتن اگاهی طبقاتی دچار تحولات گفتمانی شده و این امر موجب شده که اقشار مختلف جامعه در خصوص معیشت خود بیشتر از گذشته مطالبه‌گری کنند که این یک رفتار طبیعی است.

این کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه وضعیت معیشتی دانشجویان وابسته و در هم تنیده با وضعیت خانواده‌های کارگری است، گفت: دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی وارد مناسبات روابط کار می‌شوند و باید با حداقل‌ مزدی که سال‌ها دولت‌ها دست به فریز آن زده‌اند، کار کنند و این موضوع  چشم اندازهای آینده را برای آن‌ها نگران کننده کرده است.

وی افزود: در شرایط فعلی طبیعی‌ست که وضعیت دانشجو و وضعیت کارگران با هم در پیوند باشد و همه اقشار نگران دغدغه‌های معیشتیِ خود باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه هزینه‌های تحصیل، درمان و مسکن برای اقشار مختلف جامعه به گونه‌ای است که خیلی از آن‌ها امکان تهیه مسکن و فراهم آوردن هزینه‌های درمان و تحصیل خود را ندارند، گفت: کالایی سازی دانش و پولی شدن دانشگاه‌ها و گران شدن هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های خصوصی و افزایش قیمت اجاره بها خانه در شهرهای بزرگ، جامعه را دچار استیصال و سرخوردگی کرده است.

وی در پایان گفت: این حداقل‌های زندگی که وظیفه تامین آن بر عهده دولت‌هاست، برای خیلی از اقشار مردم تبدیل به یک آرزو شده‌است.

کد N1811705

وبگردی