آفتاب

بر خلاف اظهارات وزیر بهداشت، در کشور داروی مجانی نداریم/ ضرورت اصلاح نظام درمان

بر خلاف اظهارات وزیر بهداشت، در کشور داروی مجانی نداریم/ ضرورت اصلاح نظام درمان

«اکبر قربانی»، عضو کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است برخلاف تصور وزیر بهداشت در کشور هیچ کالا و خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان توزیع نمی‌شود.

اکبر قربانی، عضو کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: هیچ دارو و خدمات درمانی به صورت رایگان در کشور عرضه نمی‌شود، بنابراین نگرانی وزیر بهداشت از بابت اینکه مجانی بودن خدمات دارویی و درمانی باعث بی‌توجهی مردم نسبت مسائل بهداشتی می‌شود، بی‌مورد است.

پیش از این «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت دهم دی ماه سال جاری در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی گفته بود: «دارو و درمان مجانی مردم را تشویق به عدم رعایت بهداشت و بیمار شدن می‌کند».

قربانی ادامه داد: مردم یا با هزینه شخصی خود و یا به اعتبار صندوق‌های بیمه‌ای هزینه دارو و درمانشان را پرداخت کرده‌اند و در هیچ مرکز درمانی، جامعه پزشکی به رایگان برای مردم نسخه تجویز نمی‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران افزود: اینکه مردم تمایل به مصرف خودسرانه خدمات دارویی و درمانی دارند، نتیجه فرهنگی است که مسئولان وزارت بهداشت آنرا با کنترل انحصاری قیمت‌گذاری کالا و خدمات در جامعه ترویج داده‌اند.

عضو کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شد: وقتی پزشکان عمومی و متخصص حاضر نیستند به اندازه ‌استانداردهای تعیین شده برای درمان بالینی مراجعه‌کنندگان، وقت اختصاص بدهند؛ طبیعی است که مردم مصرف خودسرانه دارو درمانی را ترجیح دهند.

وی افزود: قرار بود در طرح تحول سلامت، از طریق اجرای نظام ارجاع، پزشک خانواده و الکترونیکی شدن نسخه‌های درمانی، فرهنگ دارویی و درمانی مردم تغییر کند اما در عمل مدیران وزارت بهداشت نشان دادند که برای آن‌ها چیزی جز افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی مهم نیست.

کد N1811695

وبگردی