آفتاب

از انتظار برای پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده‌ایم

از انتظار برای پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده‌ایم

رئیس‌جمهوری ترکیه در دیدار با همتای فرانسوی خود، گفت که کشورش از منتظر ماندن برای عضویت در اتحادیه اروپا خسته شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیاالیوم، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، که عصر روز گذشته وارد پاریس شد، طی نشست مطبوعاتی مشترک با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود، گفت: «از عدم پیشرفت در پرونده پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده‌ایم.»

اردوغان با بیان این‌که نمی‌توان تا ابد منتظر عضویت در اتحادیه اروپا ماند، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به ترکیه پیشنهاد راضی‌کننده‌ای درباره پرونده این عضویت نداده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره قدس نیز گفت: «به رایزنی‌های فشرده و قاطعانه با فرانسه درخصوص گام‌هایی، که می‌توان درباره قدس گرفت، ادامه خواهیم داد.»

وی درباره همکاری در امر نبرد با تروریسم نیز گفت: «ما (با فرانسه) در مبارزه با داعش، در مرزها و کشورمان، همکاری می‌کنیم و ضرورت دارد برای مبارزه با گروه نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) گام‌های مشابهی نیز اتخاذ شود.»

از سوی دیگر، ماکرون به همتای ترکیه‌ای خود گفت که دولت‌های دموکراتیک بایستی در روند مبارزه با تروریسم، به حاکمیت قانون احترام بگذارند.

ماکرون از سرنوشت صدها دانشجو، معلم و روزنامه‌نگار در ترکیه، که در راستای اقدامات سرکوب‌گرانه پساکودتا در این کشور بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

دولت آنکارا، «فتح‌الله گولن» منتقد و واعظ ترک‌تبار مقیم آمریکا را متهم اصلی کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان می‌داند و جنبش «فتو» را یک گروه تروریستی اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین اظهار داشت، تحولات اخیر در ترکیه امکان پیشرفت در پرونده پیوستن به اتحادیه اروپا را نمی‌دهد.

وی افزود، نوعی نفاق و دورویی است اگر «تظاهر شود که گشایش فصل‌های جدیدی در مذاکرات عضویت (در اتحادیه اروپا) امکان‌پذیر است.»

کد N1811646

وبگردی