آفتاب

دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد به حل سیاسی اختلافات اربیل و بغداد

دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد به حل سیاسی اختلافات اربیل و بغداد

ایرنا نوشت: دفتر نخست وزیر تشکیلات منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه ای از نامه دبیرکل سازمان ملل متحد به نیچروان بارزانی و تاکید وی بر حل مسالمت آمیز اختلافات اربیل و بغداد در چهارچوب قانون اساسی عراق خبر داد.

دفتر نیچروان بارزانی نخست وزیر تشکیلات منطقه کردستان عراق روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز خرسندی نسبت به تاکید اربیل و بغداد برای مذاکرات سیاسی تاکید کرد که اختلافات اربیل و بغداد باید بطور مسالمت آمیز از طریق مذاکره در قالب قانون اساسی عراق حل و فصل گردد.

این بیانیه اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل در نامه خود از اربیل و بغداد خواسته است که اقدامات لازم را برای فراهم کردن زمینه آغاز مذاکرات انجام دهند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در نامه خود بر ضرورت تثبیت امنیت ایجاد شده در سایه از بین بردن داعش تاکید و در این خصوص به وجود بازمانده های داعش اشاره کرد.

این دومین نامه دبیرکل سازمان ملل به نیچروان بارزانی نخست وزیر تشکیلات منطقه کردستان عراق بعد از کنترل کرکوک و مناطق مورد منازعه توسط ارتش فدرال عراق است.

در پی برگزاری یک جانبه همه پرسی در منطقه کردستان عراق روابط اربیل و بغداد بشدت تیره شد و دولت مرکزی عراق اقدام به لغو پروازهای بین المللی به اربیل و بستن اغلب گذرگاه های مرزی با ایران و ترکیه کرد.

از آن زمان اربیل خواهان حل مسائل فی ما بین از طریق گفت و گو است اما بغداد تاکید دارد که پیش از آن باید بطلان همه پرسی و نتائج آن از سوی متولیان برگزاری همه پرسی سوم مهرماه اعلام شود.

49311

کد N1811579

وبگردی