آفتاب

قیر تهاتری رانت‌زا بوده است/ گامی مثبت با واقعی شدن قیمت قیر در بورس کالا

قیر تهاتری رانت‌زا بوده است/ گامی مثبت با واقعی شدن قیمت قیر در بورس کالا

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر اساس قانون پنجم و ششم توسعه مقرر شد تا قیر رایگان در اختیار دهیاری‌ها و شهرستان‌ها قرار بگیرد و این تصمیم‌گیری‌ها زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شد.

محمد خالدی سردشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا،  اظهار داشت: روش توزیع قیر که در گذشته انجام می‌شد، در بخش های زیادی باعث شد تا بسیار ی مناطق کمبرخوردار کشور از این طریق از قیر رایگان استفاده کنند اما در طرف دیگر معضلاتی برای صنعت قیر ایجاد شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که قیر رایگان برای صنعت قیر کشور به وجود آورده است، افزود: ماباید در وهله نخست این روش را کامل بررسی میکردیم و پس از آن اشکالات را از شرکت نفت و دیگر ارگان های مربوطه پیدا می کردیم و پس از بررسی، راه و روش بهتر را انتخاب می کردیم تا اشکالات آن کمتر باشد.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بسیاری از فعالان صنعت قیر عنوان می کنند که قیر تهاتری،  فساد و رانت در بازار ایجاد کرده است به این ترتیب این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد و با شفاف سازی در خرید وفروش ها این مشکل رفع شود.

وی بابیان این که امید است با اتخاذ روش جدیدی مشکل این طرح مرتفع شود، تصریح کرد:جزییات در دست بررسی است و امیدواریم تا به نوعی بتوانیم مشکلات ایجاد شده در خصوص عرضه قیرهای تهاتری در بازار به جای استفاده در مناطق محروم و موارد دیگر را به زودی حل و فصل کنیم.

 خالدی با اشاره به این که شفافیت مالی می تواند راهگشای بهبود بازار قیر و صادرات باشد بیان کرد: در ابتدا باید نرخ قیر را آزاد می کردیم که خوشبختانه این موضوع در شورای رقابت بررسی شد و هم اکنون قیر با قیمتی واقعی در بازار شفاف بورس کالا معامله می شود. به این ترتیب یک قدم بزرگ در راستای شفافیت، حذف رانت و توسعه صنعت قیر برداشته شد که با این مهم می توانیم به فکر صادرات بهتر قیر و ارز آوری بیشتر برای کشور باشیم.

کد N1811450

وبگردی