آفتاب

از رکوردشکنی لغو کنسرت‌ها تا بدرقه نامهربانانه منوچهر لشگری و کنسرت با ماسک شیمیایی

از رکوردشکنی لغو کنسرت‌ها تا بدرقه نامهربانانه منوچهر لشگری و کنسرت با ماسک شیمیایی

هفته گذشته موسیقی کشورمان شرایط عجیبی را پشت سر گذاشت و شاهد چهار لغو کنسرت بود که هرکدام به دلیلی روی دادند. این در حالی بود جامعه موسیقی؛ منوچهر لشگری آهنگساز و نوازنده ویولن را نیز از دست داد که در میان بی‌مهری دست‌اندرکاران خانه موسیقی و مسئولان و اهالی این حوزه تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جامعه موسیقی ایران هفته گذشته شاهد انتشار خبر چهار لغو کنسرت بود که غیر از یک اجرا، بقیه به دلیل شرایط سیاسی پیش آمده در کشورمان بودند. اولین خبر لغو کنسرت در یک هفته اخیر به اجرای پروژه سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی همایون شجریان در فرانسه مربوط می‌شد.  

قرار بود این اجرا در جریان جشنواره پارسی‌زبانان اروپا در سالن یونسکو پاریس برگزار شود که همایون شجریان و حمید متبسم با انتشار نامه‌ای سرگشاده عنوان کردند: «دوستان و علاقمندان گرامی، متأسفانه باید به اطلاعتان برسانیم، کنسرت سیمرغ، که قرار بود در سالن یونسکوی پاریس برگزار بشود، باوجود آمادگی گروه برای حضور و اجرای این کنسرت به دلیل مشکلات هماهنگی با این سالن و عدم هماهنگی برنامه‌گذار با مدیریت ارکستر سیمرغ، جهت انتخاب سالنی جدید و مناسب و در شأن شما عزیزان، برگزار نخواهد شد.»

لغو کنسرت پرواز همای در اراک دومین خبر در این زمینه بود. همای قرار بود 10 دی در اراک کنسرتی را برگزار کند اما به دنبال شرایط سیاسی که در هفته گذشته به وجود آمد این اجرا لغو شد و پس از چند روز اعلام شد که 20 دی در همین شهر برگزار خواهد شد. البته محسن شریفی (مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان مرکزی) در گفتگو با یکی از رسانه‌های رسمی داخلی دلیل لغو این اجرا را نقص فنی در سالن برگزاری کنسرت عنوان کرده بود.

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی نیز که قرار بود دوشنبه 11 دی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود، لغو شد. هرچند منوچهر صهبایی دلیل لغو این اجرای را ضعف جسمی مدیر ارکستر عنوان کرد.

صهبایی درباره این اتفاق گفته است: متاسفانه طی روزهای گذشته برای همسرم منیژه صهبایی که مدیریت ارکستر را نیز به عهده دارد، ناگهان ضعف جسمانی شدیدی اتفاق افتاد و ما مجبور شدیم بلافاصله وی را به بیمارستان منتقل کرده و او را تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دهیم. این موضوع تا همین امروز هم ادامه دارد و به دلیل اینکه تمامی هماهنگی‌های مربوط به کنسرت با مدیریت همسرم انجام می‌گرفت از این رو عملا فعالیت‌های ما در روزهای منتهی به کنسرت نیز متوقف شده است. از این جهت تصمیم گرفتیم تا زمان بهبودی کامل وی فعلا تاریخ برگزاری کنسرت را به وقت دیگری موکول کنیم تا هماهنگی مناسب‌تری برای برگزاری کنسرت صورت پذیرد.

این در حالی بود که احسان خواجه امیری نیز که قرار بود ۱۳ و ۱۴ دی کنسرتی را در سالن سینما سپهر ساری برگزار کند به دلیل آنچه «خوب نبودن حال و روز مردم و شرایط نامناسب» عنوان کرده بود، این کنسرت را لغو کرد.

خواجه‌امیری طی یادداشتی در این باره آورده است: «با سلام خدمت هم‌وطن‌های عزیزم. با توجه به شرایط پیش اومده از اونجایی که خیلی از هموطنانم این روزا حالشون خوب نیست صلاح دونستیم کنسرت فردای ساری رو به تاریخ دیگری موکول کنیم که انشالا به زودی اعلام می‌شه. از مسئولین محترم کشور عزیزم هم خواهش می‌کنم یکم بیشتر خودشون رو از مردم بدونن و درک‌شون کنن این روز‌ها ما از استرس زلزله و آلودگی هوا و گرونی‌های لحظه به لحظه و مسایل دیگه پرشدیم امیدوارم هر چه زود‌تر حال مردم کشورم و خوب ببینم.»

در هفته اخیر جامعه موسیقی منوچهر لشگری (آهنگساز ، نوازنده ویلن و فلوت کشورمان) را از دست داد. منوچهر لشگری ظهر دوشنبه 11 دی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان کسرای تهران دار فانی را وداع گفت. او ساخت آثاری برای خوانندگانی چون غلامحسین بنان، جمال وفایی، ناصر مسعودی، کورس سرهنگ‌زاده و بسیاری از خوانندگان دیگر را در کارنامه خود دارد.

لشگری با همکاری شاعران و ترانه‌سرایانی چون نیر سینا، ابراهیم صهبا، بهادر یگانه، محمدعلی بهمنی، معینی کرمانشاهی، مهدخت مخبر، سیمین بهبهانی، تورج نگهبان، هما میرافشار، پرویز خطیبی، ابوالقاسم حالت، عبدالله الفت، حسین شاه‌زهدی و … در مجموع ۲۰۰ اثر باکلام و بی‌کلام از خود برجای گذاشته است.

اما نکته تلخ اینجا بود که مراسم تشییع پیکر منوچهر لشگری چهارشنبه 13 دی از مقابل خانه هنرمندان و در غیبت اهالی موسیقی و دست‌اندرکاران خانه موسیقی و مسئولان این حوزه برگزار شد.

کاوه آفاق نیز نهم دی در حالی جدید‌ترین کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کرد که قطعه «شهر من کو» را به شهر «سردشت» کرمانشاه که در جریان جنگ ایران و عراق شیمیایی شده بود، تقدیم کرد و هنگام اجرای آن نوازندگان گروه‌اش با ماسک‌های شیمیایی، روی صحنه آمدند.

همکاری علی رهبری برای سی و هشتمین فصل هنری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی دیگر خبر جالب توجه هفته اخیر برای موسیقی ایران بود. طبق خبرهای اعلام شده قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲  دی‌ماه علی رهبری با اجرای کنسرتو ویولن خاچاطوریان و سمفونی فانتاستیک برلیوز با ارکستر فیل‌هارمونیک اسلواکی در سالن طلایی براتیسلاوا روی صحنه برود.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره موسیقی بسطامی نیز طی این هفته در حالی برگزار شد و برگزیدگانش را معرفی کرد که طی آن حسام‌الدین سراج صداوسیما را به بی‌اهمیت جلوه دادن موسیقی ایرانی متهم کرد.

سراج با انتقاد از صداسیما گفت: بی‌اهمیت جلوه دادن موسیقی ایرانی توسط این رسانه بزرگ دل اهالی فرهنگ و ادب را به درد آورده است. در روزگار ما این جشنواره کار اشاعه موسیقی ایرانی را ادامه می‌دهد و قبلا جشنواره‌هایی را دیدیم مثل جشنواره باربد و آن رقابت‌های سالم باعث شده تاکنون موسیقیدانانی را داشته باشیم که به آن‌ها افتخار کنیم.

علیرضا عصار نیز پس یک دوره طولانی دوری از صحنه کنسرت در این هفته طی سه شب شش سانس کنسرت را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه برد. اجرای قطعه‌ای ویژه با همراهی گروه کر کودکان و نوجوانان نامیرا برای آتشنشانانی که سال گذشته در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند ازجمله ویژگی‌های این کنسرت بود.

البته عصار در شب اول اجرای خود ضمن ابراز ناراحتی از شرایط سیاسی پیش آمده روزهای اخیر، از مسئولان خواست تا مردم را بیشتر درک کنند و به خواسته‌های آنها اهمیت بدهند.

کد N1811169

وبگردی