آفتاب

تور کیش نوروز 97

 تور کیش نوروز 97

خانه بومی های جزیره کیش | دیدن فضاها و مکانهای سنتی برای دنیای مدرن ما بسیار هیجان انگیز می‌باشد . شاید قسمتی از هر سفر، دیدن مکانهای سنتی آن محل باشد. به جنوب کشور میرویم شهری که ماهیت گردشگری به لحاظ آب و هوا – کیفیت زندگی – آرامش همیشگی و …دارد و اما خانه های سنتی که جزء آثار باستانی محسوب میشود. بله درست حدس زدین خانه بومی های جزیره کیش مد نظر است.

 

خانه بومی های جزیره کیش

دیدن فضاها و مکانهای سنتی برای دنیای مدرن ما بسیار هیجان انگیز می‌باشد . شاید قسمتی از هر سفر، دیدن مکانهای سنتی آن محل باشد. و اما ایران کشوری با آثار باستانی فراوان که هر بازدید کننده ای را مجذوب خود میکند از شمال ایران تا جنوب و از غرب تا شرق هر شهری آثاری جهانی و قدیمی که اکثراً مکانهایی است با معماری سنتی و با قدمت های چندین ساله. این بار به جنوب کشور میرویم شهری که ماهیت گردشگری به لحاظ آب و هوا – کیفیت زندگی – آرامش همیشگی و …دارد و اما خانه های سنتی که جزء آثار باستانی محسوب میشود. بله درست حدس زدین خانه بومی های جزیره کیش مد نظر است.

ما با یکی از تورهای کیش آژانس چوبین این بار به سراغ این جاذبه گردشگری زیبا خواهیم رفت و با تحلیلی کامل آن را برای شما به تصویر خواهیم کشید. همچنین قابل ذکر است یکی از زمان‌های بسیار عالی برای دیدن جزیره کیش و این جاذبه زیبا ایام عید است. پس اگر امسال با خواندن این مطلب به این جاذبه علاقمند شدید می‌توانید با مراجعه به صفحه تور کیش نوروز 97 این تور را برای خود و خانواده‌تان رزرو کنید.

این خانه به طور کامل در سبک معماری بومی ساخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین خانه‌ها در جزایر کیش است.که اصلی خانه به اسم حاج عبدالله بن شاهین، یک شخص شناخته شده و محبوب در کیش طی 80 سال گذشته بود. او یک تاجر مروارید و صاحب لنج بسیار بزرگ بادبانی بود . همچنین از دیگر توانایی‌های او لنج سازی بود در واقع شخصی با نفوذ در جزیره بوده است. و این عمارت یا خانه بزرگ را از پدر بزرگش به ارث برده بود. همراه ما باشید با تور ارزان کیش و یک بازدید جانانه از این خانه‌ی پر نوستالژی…


قدمت و جایگاه خانه بومی های جزیره کیش

این خانه یکی از قدیمی‌ترین مکانهای در منطقه سفین بوده که دارای بافتی سنتی با قدمت چندین ساله داشته. اهالی این روستا به دلیل اعتقادات زیادی که در آموزش قرآن و مکتب داشته‌اند ، این مکان سنتی را مقری برای آموختن قرار داده‌اند. تا جای که چندین ساله این روال همچنان ادامه دارد.

تبدیل خانه به موزه

به منظور معرفی تاریخچه، فرهنگ، سنت، معیشت و صنایع دستی ساکنان بومی کیش و برای ایجاد شغل برای ساکنین بومی و مشارکت بیشتر از طرف آنها در فعالیت های مرتبط با گردشگری و اهداف گردشگری پایدار در جزیره کیش ، این خانه بر اساس رضایت فعلی صاحبخانه و اخذ مجوزهای لازم از سازمان منطقه آزاد تجاری کیش، در ماه فروردین ۱۳۹۳ به موزه تبدیل شد و به نام خانه مردم شناسی ساکنان بومی جزیره کیش نامیده شد. سازمان میراث فرهنگی این شهر را بدون تغییر معماری سنتی آن ، تمام اتاق‌ها را با سبک زندگی ساکنان بومی کیش در 80 سال گذشته احیا کرد. و نمادی کامل از زندگی پیشین این عمارت را به رخ می کشاند.

پیشنهاد احیای خانه بومی و تبدیل به موزه

ایده تبدیل خانه بومیهای جزیره کیش به موزه مردم شناسی در مرحله اول توسط محمد جاسم پور، نوه بزرگ مالک خانه به وجود آمد. او این ایده را بر اساس پایان نامه خود انتخاب کرد یعنی برای پایان نامه تحصیلی خود پیشنهاد احیای آن را داد. و در نهایت با همکاری تعدادی از بازماندگان و جوانان بومی جزیره اجرا شد و مکانی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم جزیره و مرکزی برای صنایع دستی و گذران روزمرگی بومیان به جهانیان معرفی شد. و فضای که یک توریست در وهله اول از این خانه می‌بیند یک زندگی در چندین ساله گذشته را به دیدش می‌آید . زندگی با فعالیتهای روزانه یک زن در خانه و یا امرار معاش یک مرد در بیرون از خانه در گذشته را نشان می‌دهد.


اعتماد ویژه مردم جزیره

مردم جزیره همیشه  میگویند : ما دوست داریم قدردانی ویژه خود را به حاج ابراهیم سالم حسینی که مدتهاست مراقبت عالی خود را از این خانه انجام داده و از طریق تعمیر و نگهداری به موقع آن، بزرگترین نقش را در محافظت از آن داشته که  به عنوان بخشی از آثار فرهنگی کیش به دنیا معرفی شده است، را ابراز بداریم. همچنین او همکاری صادقانه خود را در ایجاد موزه نیز با اهدا خانه و مبلمان مورد علاقه خود به جهان ثابت کرد که شایستگی او فقط یک شعار نیست. زیرا او با این کارها زندگی و تاریخ جزیره کیش را زنده نگه داشته. ما از این هموطن بزرگ برای همه اعمال ارزشمند خود در این زمینه سپاسگزاریم.

مواد مورد استفاده برای ساخت خانه

سنگ قرمز (هسا)

با توجه به این که جزیره کیش دارای تخت مرجانی است، سنگ مرجانی در این جزیره فراوان است. سنگ مرجانی با سنگ زنی سنگ های مرجانی بزرگ و برای ساخت دیوارها و کارهای سنگ تراشی استفاده می شود. تمام اتاق‌ها و دیوارهای خانه‌ی مردم شناسی با سنگ مرجانی ساخته شده‌اند.
کد N1811033

وبگردی