آفتاب

وزارت علوم به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پیوست

وزارت علوم به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پیوست

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و زیر مجموعه‌های آن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان بخشی از حقوق شهروندی پیوستند.

به گزارش ایلنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و زیر مجموعه‌های آن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان بخشی از حقوق شهروندی پیوست.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین راستا گفت: در همه دانشگاه‌ها کارگروه‌های ویژه و مربوط به حقوق شهروندی تشکیل شده تا موضوع پیوستن وزارتخانه و برخی زیر مجموعه های آن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را دنبال کنند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: بعد از ورود به وزارت علوم پیگیری موضوع اهتمام به حقوق شهروندی را در اولویت کاری قرار داده و تاکنون نیز با جدیت پیگیری شده است.

غلامی تاکید کرد: موضوع نپیوستن برخی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز پیگیری خواهم کرد.

در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سامانه، در ۱۷ تیرماه ۹۶ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی و کار خود را آغاز کرد.

مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.

ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آورده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.

همچنین ٢٩ آذرماه ١٣٩٥، منشور ۱۲۰ ماده‌ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.

منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.

کد N1811010

وبگردی