آفتاب

آثار کتیبه‌دار و الواح اورارتویی در موزه‌های ایران و خارج از کشور

آثار کتیبه‌دار و الواح اورارتویی در موزه‌های ایران و خارج از کشور

آثار کتیبه دار، الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌های اورارتویی به جای مانده از اورارتو‌ها که حدود سده‌های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه‌های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می‌کردند در موزه‌های ایران و جهان نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایلنا، مریم دارا؛ استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، ‌ متون و کتیبه‌ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با موضوع «انواع و مضمون کتیبه‌های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست‌های نمایشگاه ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین مطرح کرد و گفت: اورارتو‌ها حدود سده‌های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه‌های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می‌کردند.

او با اشاره به اینکه از آن‌ها آثار، اشیاء و کتیبه‌هایی بر جای مانده که ما را در شناخت بهتر اورارتو‌ها یاری می‌رسانند تصریح کرد: در ایران عمدة ‌آثار اورارتویی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده‌اند.

به گفته دارا، از اورارتو‌ها حدود ۱۷۰۰ کتیبه تا کنون شناسایی شده که تعدادی از این کتیبه‌های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده‌اند.

وی افزود: این کتیبه‌ها بر روی سنگ، صخره، فلز، ‌ سفال، ‌گوی و لوح نوشته شده‌اند.

استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، ‌ متون و کتیبه‌ها افزود: موزه‌ ملی ایران سهم به سزایی در نگهداری از آثار کتیبه دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌هایی در آن نگهداری می‌شود.

به گفته او، همچنین کتیبه‌هایی از محوطه‌های اورارتویی ایران در موزة رضا عباسی و موزه‌های باستان‌شناسی آذربایجان شرقی و غربی و همچنین موزة‌ رشت هستند.

وی اظهار داشت: در خارج از ایران نیز در موزة برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه‌هایی دیگر آثار کتیبه دار اورارتویی که از ایران خارج شده‌اند دیده می‌شوند.

دارا در ادامه به شکل، ترجمه و مضمون این کتیبه‌ها پرداخت و گفت: کتاب «کتیبه‌های میخی اورارتویی از ایران» نوشته وی به تازگی توسطپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده که شامل ۷۴ کتیبه و ۱۴ نوع مهرنبشتة میخی ارورارتویی است.

کد N1810940

وبگردی