آفتاب

ماجرای استعفای روحانی | کسانی که درخواست استعفای روحانی را مطرح می کنند!

ماجرای استعفای روحانی | کسانی که درخواست استعفای روحانی را مطرح می کنند!

استعفای روحانی؛ خواسته ای عجیب در زمانی عجیب تر! مطالبه استعفاي حسن روحاني كه ديروز خبرنامه صبح صادق متعلق به دانشگاه امام صادق روي خروجي خود قرار داد، در ادامه خطي است كه در روز آغاز اعتراضات از شهر مشهد شروع شد...

امير محبيان، روزنامه‌نگار و تحليلگر اصولگرا، در همين ارتباط گفته بود كه عده‌اي در داخل با موج‌سواري به‌دنبال خارج‌كردن رقيب از صحنه هستند: «جريانات مختلف سياسي تلاش دارند از اين شرايط بهره‌برداري خاص خود را داشته باشند. بخشي از اين جريانات، جريانات سياسي داخلي هستند كه متصور هستند با موج‌سواري بر اين جريان، رقيب را از ميدان خارج خواهند كرد يا اينكه اين اعتراض‌ها را به نحوي مطرح مي‌كنند كه گويا اين اعتراضات در تأييد آنهاست. متأسفانه جريانات سياسي در اين شرايط بسيار بد عمل مي‌كنند. اين جريانات به جاي آنكه فضا را آرام و روند حركات را به سمت معقولي ببرند كه مديريت‌پذير باشد، ضمن آنكه حرف‌ها و اعتراضات واقعي شنيده شود، سعي مي‌كنند با تشديد اين وضعيت با رقباي خود تسويه‌حساب سياسي كنند». 

سايت جماران هم ديروز خبري در ارتباط با ماجراي استعفا منتشر كرد. جماران از عبدالرضا عزيزي، نماينده مجلس، سؤال كرده كه آيا صحت دارد از سوي برخي نمايندگان در جلسه رؤسای کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهوری؛ پيشنهاد استعفای زودهنگام روحانی به دلیل اعتراضات عمومی روزهای اخیر مطرح شده است؟ عزيزي در پاسخ گفته: «هرگز چنین بحثی مطرح نشده است و بنده قویا آن را تکذیب می‌کنم». 

جماران نوشته بود كه از نیمه‌شب گذشته (دوشنبه) خبرهایی مبنی بر پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهوری از سوی برخی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مطرح شده است. اگرچه برخلاف ادعاي جماران، اين شايعه چندان قوي نبود و بازتاب گسترده‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي نداشت، مگر همان مطلبي كه به طور مشخص سايت خبرنامه امام صادق منتشر كرد. اين سايت، نامه‌ای را منتسب به جمعي از دانشجویان دانشگاه‌هاي تهران منتشر کرد که در آن خواستار استعفای رئیس‌جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بودند. نويسندگان نامشخص نامه به دو اصل ۱۳۰ و ١٣١ قانون اساسی درباره اداره كشور بعد از استعفاي رئيس‌جمهوري هم اشاره كرده‌اند.

صدايي بدون پژواك
نكته قابل‌تأمل اين نامه اين بود كه هيچ ردي از اسامي امضاكنندگان نامه وجود نداشت و برخلاف رويه‌هاي معمول، جز سايت خبرنامه صبح صادق، هيچ سايت يا خبرگزاري ديگري آن را منتشر نكرده بود؛ به‌ويژه كه در اين موارد معمولا تشكل‌هاي دانشجويي در تماس با رسانه‌ها خواستار انتشار نامه يا بيانيه‌هاي خود هستند، كه اين اتفاق هم نيفتاده بود. نامنسجم‌بودن جريان اصولگرايي در پيگيري ايده استعفا را از آنجا مي‌شود فهميد كه برخلاف موارد مشابه، رسانه‌هاي اصولگرا  تاکنون  هيچ واكنشي نسبت به آن نداشته و موجي بر مبناي آن نساخته‌اند.

سايت خبرنامه صبح صادق درحالي اين نامه را منتشر كرده است كه سعيد جليلي، دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق كه احتمالا بايد به لحاظ فكري به منتشركنندگان اين نامه نزديك باشد،  اين روزها مواضع متفاوتي گرفته است. مسئول پرونده هسته‌اي در دولت احمدي‌نژاد و رقيب انتخاباتي حسن روحاني در سال ٩٢، كه از زمان انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ به اين‌سو با دنبال‌كردن ايده «دولت در سايه» خود را به منتقد جدي دولت تبديل كرده، در واكنش به رخدادها و اعتراضات اخير خياباني گفته است: «اگر مسئولیت نداریم قرار نیست در نقش اپوزیسیون نظام حاضر شویم. انقلابی‌گری به معنای کمک به دولت برای رفع مشکلات در هر دوره از زمانی است که مسئولیت اداره کشور بر عهده ما نیست». دانشگاه امام صادق پيش از اين از سوی آيت‌الله مهدوي‌كني، دبيركل سابق جامعه روحانيت، اداره مي‌شد و امروز به‌وسیله فرزندش. دانش‌آموختگان اين دانشگاه با جريان فكري جبهه پايداري نزديكي زيادي دارند. بسياري از مديران سياسي جمهوري اسلامي دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق هستند. اين انتصابات در زمان احمدي‌نژاد به اوج خود رسيد. آنها به «امام صادقي» معروف هستند. به جز سعيد جليلي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي بود، محمد حسینی وزیر ارشاد، احمدزاده استاندار وقت فارس نيز دانش‌آموخته اين دانشگاه بودند. رئيس بسيج وقت دانشگاه امام صادق در سال ٨٨، درباره انتصابات ديگر فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در سطوح مديريتي   گفته بود: «بقیه در سطح فرمانداری و از بچه‌های قدیمی‌تر هستند».

شرق
کد N1810754

وبگردی