آفتاب

هزار واحد صنفی در 6 ماه گذشته پلمپ شدند

هزار واحد صنفی در 6 ماه گذشته پلمپ شدند

وزیر بهداشت با بیان اینکه با کمک اتحادیه دفاتری تشکیل شد که بر مواد لبنی، شیرینی جات و نانوایی ها و اغذیه فروشی‌ها و غیره نظارت می‌کند، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که وظیفه خود می‌دانیم توسعه این دفاتر خدمات است.

به گزارش ایلنا، حسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم و در جمع خبرنگاران درباره استانداردهای مصرف شیرینی، با بیان اینکه در سراسر کشور ٨٣٠٠ واحد صنفی فروش شیرینی وجود دارد، گفت: برای مصرف شیرینی حتما استانداردهایی وجود دارد، اما واقعیت این است که ذائقه مردم درطول زمان تغییر کرده و آنها به شیرینی ها و نوشیدنی های چرب و شیرین تَر و از آن طرف محصولات شورتر علاقه بیشتری دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صحبت‌هایی شد و تصمیماتی گرفته شد، چراکه دریافتی شکر روزانه مردم ٨٥ گرم است، درحالی که باید به ٣٠ تا ٣٥ گرم کاهش پیدا کند، اما اگر بخواهیم متوسط استاندارد را رعایت کنیم، باید ٦٥ گرم باشد.

 هاشمی با بیان اینکه برای اصلاح شیوه مصرف شیرینی توجه صنف و مصرف کننده مهم است، تصریح کرد: در تهیه شیرینی باید شکر و روغن کمتر استفاده شود و به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده شود، ضمن اینکه محیط کار باید بهداشتی بوده و از مواد اولیه مرغوب استفاده شود و این اقدامات تبلیغ شود.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: خوب است که صنف در نقاط مختلف تهران، کلانشهرها و شهرها، شیرینی فروشی ها را از لحاظ سلامت تولیدات و محصولات دسته بندی کند و مردم بدانند که کدام درجه یک است و کدام در درجه بعدی قرار دارد.

 هاشمی گفت: بعضی از شیرینی فروشی ها هم اصلا مجاز نیستند، یعنی از لحاظ سلامت محصول و بهداشت محیط شرایط نامناسبی دارند که پلمپ می شوند، ضمن اینکه در ٦ ماهه گذشته ١٠٠٠ واحد صنفی به دادستانی معرفی و پلمپ شدند که البته فقط ٥ درصد مجموعه ارائه کنندگان را شامل می شوند و ٩٥ درصد آنها سالم کار می کنند، بنابراین استانداردها مشخص است، اما این امر به ذائقه مردم بستگی دارد که باید روی آن کار شود.

وزیربهداشت گفت: والدین باید بدانند که اگر امروز از مصرف بیش از حد شیرینی پیشگیری نشود، فقط دندان‌های فرزندان شان پوسیده نمی‌شود، بلکه همه ارگان های بدن دچار بیماری می شود، زیرا شیرینی ها مجموعه‌ای از انرژی است که به چربی تبدیل می شود و در مغز و سایر اندام ها رسوب کرده و منجر به بیماری های مختلف می شود.

 هاشمی بیان کرد: طبق قانون وظیفه نظارت برعهده ماست و باید افرادی که موادغذایی ارائه می کنند، نظارت شوند، تا نکات بهداشتی را در محیط کار رعایت کنند و البته مردم نیز می توانند شکایات خود را از طریق مرجعی که گزارشات را ثبت می کند، ثبت کنند و این مرجع در سیستم وزارت بهداشت سامانه ١٩٠ است که شکایات و گزارشات را ثبت می کند.

وزیربهداشت با بیان اینکه متقلبان شناسایی و با آنها برخورد می شود، گفت: با کمک اتحادیه دفاتری تشکیل شد که بر مواد لبنی، شیرینی جات و نانوایی ها و اغذیه فروشی ها و غیره نظارت می کند که درحال حاضر ٢٠ درصد از کار را به صورت خرید خدمت توانستیم انجام دهیم و این اقدام در سراسر کشور گسترش پیدا می کند.

او تاکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که وظیفه خود می دانیم، توسعه دفاتر خدمات است که با رضایت و هماهنگی اتحادیه ها تشکیل خواهد شد و بخشی ار انتظارت مردم که همان برخورد قانونی و نظارت است، محقق خواهد شد.

کد N1810666

وبگردی