آفتاب

کنست با قانون "قدس یکپارچه" موافقت کرد

کنست با قانون "قدس یکپارچه" موافقت کرد

ایسنا نوشت: کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بامداد امروز (سه‌شنبه) اصلاح قانون "قدس یکپارچه" را که مانع از هر گونه تغییر در مرزهای قدس می‌شود، مگر با رای موافق ۸۰ نماینده از مجموع ۱۲۰ عضو تصویب کرد.

به گزارش روسیا الیوم، کنست در بررسی دوم و سوم این قانون که هر گونه تصمیم گیری درباره تقسیم قدس را مستلزم رای دو سوم اعضای کنست می‌کند، با ۶۴ رای موافق مقابل ۵۱ رای مخالف تصویب کرد.

این قانون بر ممنوعیت مذاکره در مورد شهر قدس یا کوتاه آمدن از آن یا هر بخشی از این شهر و تقسیم آن در هر گونه سازشی در آینده با فلسطینی‌ها تاکید کرده است.

این قانون همچنین در این باره است که هر گونه تغییری در حاکمیت حقوقی و سیاسی محله‌های قدس مستلزم رای موافق ۸۰ عضو از مجموع ۱۲۰ نفری کنست یعنی رای موافق دو سوم نمایندگان است.

به موجب قانون جدید، امکان تعدیل مرزهای مورد نظر شهرداری قدس آنطور که اسرائیل ترسیم کرده، وجود دارد، به طوریکه مناطق اسرائیلی به آن ملحق شده یا محله‌های فلسطینی از آن جدا می‌شوند.

دفتر اطلاع‌رسانی کنست تاکید کرد، این قانون اجازه ترسیم مجدد خطوط مرزی را به شهرداری قدس داده است، به طوریکه مناطقی در شهر تحت حاکمیت اسرائیل باقی می‌مانند، بدون اینکه بخشی از پایتخت باشند.

این دفتر افزود: در صورتیکه دولت تصمیم بگیرد که از این مناطق چشم پوشی کند باید آن را به همه‌پرسی ملی بگذارد و این شامل حال هر نقطه‌ای تحت حاکمیت اسرائیل می‌شود و دیگر حصول رای دو سوم اعضای کنست نیاز نیست. امکان اعتراض به ماده‌ای که مستلزم رای دو سومی برای تقسیم قدس با اکثریت رای ۶۱ عضو است نیز وجود دارد.

رویترز گزارش داد که بر اساس لایحه قبلی، ۶۱ رای برای موافقت با هر گونه پیشنهادی در زمینه واگذاری بخشی از این شهر به "یک طرف دیگر" نیاز بود، اما بر اساس این اصلاحیه، اکنون ۸۰ رای لازم است.

بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی محدودیت‌های خود را برای رای گیری احتمالی در آینده در زمینه واگذاری بخش‌هایی از قدس به فلسطینی‌ها بیشتر کرده است.

حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رهبری آن را برعهده دارد، روز یکشنبه نیز با اکثریت قاطع به پیش‌نویس قانونی جهت الحاق تمامی شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری به اراضی اشغالی موافقت کرد.

این گام‌ها در کمتر از یک ماه بعد از اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس انجام گرفت.

در این راستا صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به رادیو صدای فلسطین گفت:‌ رای کنست به قانون قدس یکپارچه امتداد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین استراتژی فلسطین را برای مقابله با تحمیل راه‌حل‌ها که برای نابودی مساله فلسطین است، مشخص کرده است.

عریقات تاکید کرد، رهبری فلسطین هر تلاش آمریکایی و اسرائیلی را برای تحمیل راه حل ساقط می‌کند و این کار را از طریق حصول عضویت کامل در سازمان ملل انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، رفتن فلسطین به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با طرح‌های نابودی برنامه ملی ماست.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف گفت:‌ دولت کنونی آمریکا مواضع اشغالگری را دنبال و تایید می‌کند، این برخلاف مواضع دولت‌های قبلی آمریکا است که به راه حل دو کشوری متعهد بودند.

عریقات خاطرنشان کرد، این تغییر از رای دادن کنگره آمریکا به قطع کمک‌های مالی به دولت فلسطین شروع شد و با عدم تمدید فعالیت هیئت وابسته ساف در واشنگتن و سپس اعلام ترامپ درباره قدس ادامه یافت که این امر ماهیت روابط دو جانبه آمریکا و فلسطین را تعیین می‌کند.

52310

کد N1810643

وبگردی