آفتاب

جلایی‌پور: صداوسیما سیاه‌نمایی علیه روحانی را تبلیغ می‌کند

جلایی‌پور: صداوسیما سیاه‌نمایی علیه روحانی را تبلیغ می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: رسانه صدا و سیما در خدمت منتقدین روحانی است و چند سال است دارد "سیاه‌نمایی اقتصادی" علیه روحانی را تبلیغ می‌کند.

حمیدرضا جلایی‌پور در پاسخ به این سئوال که تنش و استرسی که نخبگان به مردم وارد می‎کنند و موج نزاع ها و افشاگری های سیاسیون علیه یکدیگر، چقدر در سرخوردگی اجتماعی موثر است؟، به خبرآنلاین گفت: همه مواردي كه اشاره كرديد موثر است.

وی با بیان اینکه براي فهم چرايي "اعتراضات جوانان بي آينده" در سه سطح بايد بررسي را پيش برد، افزود: سطح اول زمينه هايي است كه در جامعه وجود دارد و آن هم وجود شكاف‌هاي اجتماعي و رشد فزاينده انتظارات نيمه برآورده شده است.

وی ادامه داد: سطح دوم تعارض سياست هاي راهبردي در سطح حكمراني است. به دو نمونه از اين راهبردهاي متعارض اشاره مي كنم. نمونه اول اينكه دولت روحاني خصوصا پس از برجام براي حل مشكل بيكاري و سرمايه گذاري در اقتصاد روي راهبرد تعامل با كشورهاي دنيا كار مي كند. از آن طرف بخش ديگري از حاكميت اين راهبرد دولت روحاني را سازشكارانه مي داند و از راهبرد تقابلي و انقلابي گرانه (حداقل در تبليغات) حمايت مي كند. نمونه ديگر اينكه دولت روحاني در ارتباط با مردم از راهبرد تقويت نهادهاي جامعه مدني و مجاري قانوني برای طرح انتظارات و اعتراضات مردم دفاع مي كند. اما بخش ديگري از حاكميت اجراي اين راهبرد را خيانت مي داند و جمعيت مطالبه‌گر را فتنه‌گر و عامل بيگانه مي داند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی یادآور شد: با اين تعارضات راهبردي، نمی توان مطالبات جامعه ايران را به صورت موثر  پاسخ داد. چون بخشي از حاكميت در عمل جلوي تلاش‎هاي بيست ساله اصلاح جويي را مي گيرد. تااين تعارضات حل نشود نمي توان به اميد مردم شركت كننده در انتخابات پرشور پاسخ داد. در چنين جامعه اي هميشه مي توان منتظر امور غير منتظره بود؛ مثل همين اعتراضات شبانه بخشي از "جوانان بي آينده" در بيش از سي شهر ايران.

وی افزود: سطح سوم اينكه متاسفانه در آسمان ايران، كركسان سرنگوني طلب (سلطنت طلبان و منافقان در ائتلاف با ترامپ و نتانياهو و پول عربستان) به قصد طعمه خواري در حال پروازند تا در بزنگاه ها ضربه كاري را خدايي نكرده نه فقط به نظام سياسي كه به كليت و تماميت ايران بزنند. ما ايرانيان (نه فقط نظام سياسي) تا بازگشت شرايط جامعه سياسي به وضع قبل از اعتراض پنجشنبه هفتم دی 96 در مشهد، بايد مواظب سرنگوني طلبان نيز باشيم.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سئوالی که به ارزیابی عملکرد صداوسیما در این ایام اشاره داشت، گفت: صدا و سيما اولا به عنوان رسانه اي "براي همه ايرانيان" عمل نمي كند. ثانيا این رسانه در خدمت منتقدين روحاني است. اگر صدا و سيما درست عمل مي كرد، رسانه هاي ماهواره اي اين همه مخاطب پيدا نمي كرد. صدا و سيما چند سال است دارد "سياه نمايي اقتصادي" عليه روحاني را تبليغ مي كند. در حالي كه دو سوم ظرفيت اقتصاد ايران در اختيار دولت روحاني نيست.

وی در پاسخ به سئوال دیگری که به تفاوت کلام روحانی با معترضین با رئیس جمهور پیشین اشاره داشت -کما اینکه روحانی «اعتراض را حق مردم می‌داند» اما احمدی‎نژاد معترضین را خس و خاشاک و اراذل و اوباش  خطاب می‌کرد- و اینکه این تفاوت‎ها چقدر در کاهش هیجانات معترضین اثرگذار خواهد بود؟، یادآور شد: توجه داشته باشيم. دولت روحاني بيست و چهار ميليون راي از مردم گرفت. روحاني كانديداي اصلاح طلبان بود. روحاني با برجام كشور را از مراحل خطيري گذراند. ديديم روحاني با موضوعات و با مردم خردمندانه روبرو مي شود. صحبت همدلانه روحاني در روز گذشته خيلي انساني و ايران دوستانه بود. 

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: متاسفانه همچنان كه گفتم روحاني هم زير فشار مخالفين داخلي است كه با اتكا به امكانات عمومي با روحاني مخالفت مي كنند. علاوه بر این دولت نيز زير فشار ترامپ و راست افراطي جهاني است و همچنين با جوانان "بي آينده" روبرو است.

جلایی پور با ابراز خرسندی از اینکه همچنان روحاني از حمايت بخشهاي اصلي و فرهنگي جامعه برخوردار است، ادامه داد: البته شايسته است که آقای روحانی تيم و برنامه هاي اقتصادي اش را ترميم كند از پايگاه اجتماعي اش فاصله نگيرد. با مقامات نظام روي حل تعارضات راهبردي كه اشاره شد گفت و گو كند. 

این جامعه شناس در پایان خطاب به هموطنان گفت: ما ايرانيان در روزهاي آينده بايد مواظب سرنگوني طلبان باشيم چون اقدامات خشونت آميز آنها استعداد آن را دارد كه درهاي جهنم را روي ايران عزيز باز كند.

27214

کد N1810522

وبگردی