آفتاب

سال پیشتازی قهرمانان زن | گیشه سینما در سالی که گذشت

سال پیشتازی قهرمانان زن | گیشه سینما در سالی که گذشت

همشهری آنلاین: ۳۷ سال از زمانی که قهرمانان فیلم‌های برتر گیشه در سینماهای آمریکای شمالی زنان بودند می‌گذرد و پس از حدود چهار دهه، امسال سه فیلم در آمریکا و کانادا با حضور زنان قهرمان رکوردهای فروش را به نام خود ثبت کردند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از نيويورك‌تايمز، «جنگ‌هاي ستاره‌اي: آخرين جداي»، «ديو و دلبر» و «زن شگفت‌انگيز» به ترتيب صدرنشينان جدول فروش سال 2017 در آمريكاي شمالي بودند. در واقع اين براي نخستين‌بار از زمان جمع‌آوري اطلاعات و آمار گيشه در 37 سال پيش است كه شخصيت‌هاي زن جلودار هر سه فيلم برتر هستند. سال گذشته ميلادي پرفروش‌ترين كمدي يعني «سفر دختران» موفقيت خود را مديون حضور زنان بود و «ليدي برد» هم به عنوان صدرنشين گيشه فيلم‌هاي پخش محدود بار خود را با بازيگران زن به ساحل رساند.

«آخرين جداي» به كارگرداني رايان جانسن كه هشتمين فيلم از مجموعه «جنگ‌هاي ستاره‌اي» است، در مدت سه هفته اكران در سينماهاي آمريكا و كانادا 517 ميليون دلار فروخت و پرفروش‌ترين فيلم سال در آمريكاي شمالي لقب گرفت. فيلم در ديگر نقاط دنيا جز چين هم 523 ميليون دلار به دست آورده تا يكي از معدود اعضاي باشگاه فيلم‌هاي ميليارد دلاري در 2017 باشد. «آخرين جداي» محصول استوديو والت ديزني است.

ديزني كه سالي شگفت‌انگيز را در گيشه پشت سر گذاشته، بازسازي نسخه زنده انيميشن محبوب «ديو و دلبر» را هم روانه پرده سينماها كرد. اين فيلم به كارگرداني بيل كاندن 504 ميليون دلار در آمريكاي شمالي و 760 ميليون در بازارهاي بين‌المللي فروخته است. اما واتسن كه در مجموعه فيلم‌هاي «هري پاتر» ايفاگر يكي از نقش‌هاي اصلي بود، در «ديو و دلبر» جامه‌اي تازه به تن كرد و نقشي اساسي در موفقيت فيلم در گيشه داشت.

رتبه سوم جدول پرفروش‌هاي به «زن شگفت‌انگيز» با 413 ميليون دلار فروش داخلي و 409 ميليون دلار درآمد بين‌المللي رسيد. گل گدوت در اين فيلم بر اساس كتاب‌هاي مصور نقش اصلي را ايفا كرده و پتي جنكينز هم روي صندلي كارگرداني نشسته است تا دو چهره تازه به جمع ستاره‌هاي زن سينماي جهان معرفي شده باشند. «نگهبانان كهكشان2» و «اسپايدرمن: بازگشت به خانه» هم فيلم‌هاي چهارم و پنجم جدول شدند و «من نفرت‌انگيز3» هم تنها انيميشن در فهرست 10 فيلم پرفروش سال لقب گرفت.

مجموع درآمد سينماهاي آمريكاي شمالي در سال 2017 به رقم 11 ميليارد و 120 ميليون دلار رسيد كه 2.3 درصد كمتر از سال گذشته و معادل سال 2015 بود. هر چند افزايش بهاي بليت باعث شد تعداد سينماروها با چهار درصد كاهش نسبت به سال پيش از آن به يك ميليارد و 260 ميليون نفر برسد. اين پايين‌ترين آمار تماشاگران سينما در دو دهه گذشته و دليل آن شكست تجاري چند فيلم پراميد و پرهزينه بود.

«ليگ عدالت» با بازي بن افلك در نقش بتمن، «موميايي» با بازي تام كروز، «دزدان دريايي كاراييب: مردان مرده قصه نمي‌گويند» با بازي جاني دپ در نقش جك گنجشكه، «گارد ساحلي» با بازي دواين «راك» جانسن و زك افرون و «بيگانه: كاوننت» به كارگرداني ريدلي اسكات فيلم‌هايي بودند كه چندان به مذاق منتقدان خوش نيامدند و در گيشه شكست خوردند.

سال گذشته در كمال شگفتي تنها يك انيميشن در فهرست 10 فيلم برتر حضور داشت. اين در حالي است كه سال پيش آن چهار فيلم «در جست‌وجوي دري»، «زندگي پنهان حيوان‌هاي خانگي»، «زوتوپيا» و «آواز» خود را وارد فهرست پرفروش‌هاي كرده بودند. ضمن اينكه «ماشين‌ها 3» هم انتظارها را از پيكسار برآورده نكرد.

کد N1810288

وبگردی