آفتاب

لاریجانی: پرش قیمت بنزین به مصلحت نیست

لاریجانی: پرش قیمت بنزین به مصلحت نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی بخش های لایحه بودجه شفافیت را از بین می برد، گفت: درباره نرخ بنزین هم حتماً شرایط مردم را باید در نظر بگیریم.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی عصر امروز در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ با بیان اینکه برخی بخش های لایحه بودجه شفافیت را از بین می برد، اظهارداشت: به عنوان مثال کاملاً باید مشخص کنیم که منابع حاصل از نفت چقدر است و در کجا هزینه می شود.

وی افزود: تلاش کنیم تا احکام برنامه ششم توسعه در مقطع یکساله بودجه رعایت شود؛ مثلاً کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، از جمله این احکام است که باید به خوبی لحاظ شود و اگر شما سخت نگیرید، محقق نمی شود.

اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*در رابطه با یارانه ها باید به طبقاتی که نیاز دارند مانند کارگران، روستائیان، کسبه خرد و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی همچنان یارانه پرداخت شود؛ البته برای کمیته امداد و بهزیستی شرایط ویژه ای قائل شده ایم.

*حل چالش های صندوق های بازنشستگی در بودجه سال آینده ضروری است. صندوق های بازنشستگی رنجور هستند؛ برخی از اینها در آستانه مشکل قرار دارند و برخی دیگر مشکل دارند. در این رابطه کارهایی مرکز پژوهش های مجلس انجام داده که اینها را باید لحاظ کرده و مشکلات این صندوق ها را ساماندهی کنیم.

*(درباره افزایش حقوق کارکنان دولت): برای طبقات پایین درصد بیشتر و برای طبقات بالا درصد کمتری برای افزایش در نظر گرفته شود؛ مجموع شرایطی را که باعث می شود طبقات بالا حقوق بیشتری بگیرند، کمتر کنید. همچنین در رابطه با بازنشستگان تا حد مقدور به سمت همسان سازی باید برویم.

*درباره نرخ بنزین هم حتماً شرایط مردم را باید در نظر بگیریم چرا که به هیچ وجه تنش در این زمینه به مصلحت نیست. اصلا پرش قیمت در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش‌های دیگری مانند دو نرخی کردن مفید باشد. باید طوری باشد که به طبقات پایین فشار نیاید.

*تا مسئله صادرات حل نشود، مشکلات این کشور حل نخواهد شد، برای صادرات باید معافیت ها و مشوق های لازم در نظر گرفته شود تا روند سازمان جان بگیرد.

* باید مانع واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، شویم. زیرا این کالاهای وارداتی کیفیت لازم را ندارد و ما باید با حمایت از تولید داخلی موجب غنی شدن این تولیدات بشویم.

*من فکر می‌کنم جلوی اوراق قرضه را باید بگیریم همین امسال ۳۰ هزار میلیارد برای اوراق قرض می‌دهید و با این وضع نمی‌توانیم ادامه بدهیم وباید جلویش را بگیریم وراه‌هایی حتما در این باره وجود دارد، خودتان فکر کنید من هم کمک می‌کنم.

* برای کسانی که سرمایه گذاری در تولید و اشتغال می‌کنند مخصوصا برای استان‌های کم برخوردار، تسهیلات ویژه و معافیت‌های خاص قائل می‌شویم تا آن‌ها ببتوانند از شرایط بیرون بیایند.

*من خیلی اعتقادی به این روش‌هایی که در دو کابینه برای طرح‌های زود بازده انجام شد، ندارم، تجربه نشان داده است که خیلی موفق نیستند ما باید زمینه‌ای رابرای سرمایه گذاری فراهم کنیم واگر می‌خواهیم پولی خرج کنیم یارانه برای تسهیلات بانکی بدهیم تا این‌ها بروند و سرمایه گذاری صورت بگیرد.

 

29215

 

کد N1810233

وبگردی