آفتاب

ترکیه: همکاری با روسیه جایگزین روابط با غرب نیست

ترکیه: همکاری با روسیه جایگزین روابط با غرب نیست

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، روابط آنکارا و برلین در سال ۲۰۱۸ بهبود خواهد یافت و دو طرف مشکلاتشان را حل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با یک رسانه آلمانی درباره کاهش میزان سفر گردشگران آلمان به ترکیه گفت: ترکیه یک کشور امن است. ترک‌ها از قدیم تاکنون آلمان‌ها را به عنوان دوستان خود می‌دیدند. ممکن است یک تفاوت دیدگاه‌ میان دولت‌های دو کشور وجود داشته باشد اما این مساله نباید بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: من از آلمان‌ها می‌خواهم که تعطیلاتشان را در ترکیه بگذرانند. هر دو طرف آماده عادی سازی روابط هستند. به نظر می‌رسد روابط دو کشور در سال ۲۰۱۸ بهبود خواهد یافت.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت: تلاش ترکیه برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا ادامه دارد. تنها چند کشور مانند آلمان، اتریش و دانمارک مخالف عضویت ترکیه است. ما مذاکرات عضویت کامل در اتحادیه اروپا را آغاز کردیم. اگر این اتحادیه قبول نکند که ترکیه را به عضویت بپذیرد این مساله اتحادیه اروپاست اما در داخل اتحادیه اروپا نیز کشورهای بسیاری از این عضویت حمایت می‌کنند.

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که همکاری روسیه با ترکیه را نباید جایگزینی برای روابط این کشور با غرب تلقی کرد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه درباره آخرین وضعیت دنیز یوجل، روزنامه‌نگار محبوس دیولت در ترکیه گفت: هنوز پیشرفت قابل توجه‌ای در پرونده وی انجام نگرفته و این مساله من را خوشحال نمی‌کند اما تنها ما می‌توانیم پیشروی این پرونده را تشویق کنیم. آنچه که به ما گفته‌اند این است که وضعیت پیچیده است و بازجویی‌ها ادامه دارد و به همین دلیل این روند طولانی شده است.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: هیچگونه خصومت شخصی در این باره وجود ندارد. اتهامات انجام شده علیه یوجل بسیار جدی است.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر دادگاه حقوق بشر اروپا به نفع یوجل حکم صادر کند در این صورت آیا ترکیه از این حکم تبعیت خواهد کرد گفت: این مساله در حوزه صلاحیت دستگاه قضائی قرار دارد. ما تاکنون تمام تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یوجل براساس انگیزه‌های سیاسی بازداشت شده‌ است، گفت: ما این مساله را به حکومت آلمان اعلام کردیم که چنین صحبتی درست نیست. مگر ما این روزنامه نگار را بازداشت کردیم که امتیازی از آلمان بگیریم؟ این درست نیست.

49311

کد N1810222

وبگردی