آفتاب

فرمول عشق شهرت‌ها برای تیمداری در فوتبال

فرمول عشق شهرت‌ها برای تیمداری در فوتبال

نفت تهران و سپیدرود رشت بار دیگر سرمربی‌های جدیدی را روی نیمکت خود می‌بینند.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: داستان مالکان ثروتمند و باشگاههای فوتبال ایران سرِ دراز دارد. ثروتمندانی که می خواهند از محبوبیت فوتبال برای خود شهرت بخرند و برای این منظور راهی آسانتر از بازی با نام‌های بزرگ به ذهنشان نمی رسد. نام هایی که حتما شان‌شان بالاتر از اینهاست که بازیچه شوند اما شاید برای اینکه روی بورس بمانند، شاید با وسوسه مادی و یا شاید هم با آرزوهای دور و درازِ موفق کردن یک تیم باشگاهی حضور بر روی این نیمکت ها را می پذیرند غافل از اینکه پایه های این نیمکت ها لرزان‌تر از آن است که دوام داشته باشند و موفقیتی احتمالی برای این اسطوره های نسل قدیم به دنبال داشته باشد.

[span lang='FA']نفت تهران شاید متزلزل‎ترین نیمکت فصل اخیر باشد. باشگاهی که بابک زنجانی مالکیتش را داشت اما بعدها به عنوان یکی از اموال او به مزایده گذاشته شد و حالا از آن زمان چندین مالک عوض کرده است. تیمی که یک روز نامش نفت تهران است و روز بعد و با مالکی جدید به آن نفت طلائیه می گویند، تنها با یک مالک یعنی حمیدرضا جهانیان و تنها در یک نیم فصل 4 بار سرمربی‌اش تغییر کرد. جهانیان که سابقه بسیاری در کارهایی برای جلب شهرت دارد و در این راه از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تا حضور در نشست خبری دفاع مقدسی و وعده تاسیس موسسه فیلمسازی «آی آر وود» برای مقابله با هالیوود و ... مضایقه نکرده است، از زمانی که سکان مدیریت باشگاه نفت تهران را در دست گرفت بارها و بارها سعی کرد خودش را در راس خبرها قرار بدهد. او که تاکید دارد مردم و رسانه ها خبرهای مربوط به خودش را از «جهانیان نیوز» دنبال کنند، در ابتدای فصل علی کریمی را به عنوان سرمربی نفت معرفی کرد. کریمی که شاید در سال های اخیر از محبوبترین بازیکنان پیشکسوت فوتبال باشد با حضورش در نفت همان اتفاقی را رقم زد که حمیدرضا جهانیان دوست داشت. موج خبرهای رسانه های مختلف درباره سرمربی جدید نفت تهران و نام مدیرعامل این باشگاه منتشر شد. بعد از یکی دو روز اما جهانیان طور دیگری خود را در معرض خبرها قرار داد. او نامه ای در حمایت از تتلو نوشت و او را به تمرین نفت آورد تا از پتانسیل هواداران میلیونی این خواننده زیرزمینی برای شهرت بیشتر استفاده کند. این اتفاق و البته عدم وصول مطالبات بازیکنان باعث شد تا علی کریمی با ارسال یک پیامک از مالک باشگاه نفت بخواهد به فکر مربی تازه ای برای تیم باشند. جهانیان این پیامک را مدرک استعفای علی کریمی عنوان کرد و خیلی زود حمید درخشان را جایگزین او کرد. این در حالی بود که کریمی هنوز در تمرینات نفت حاضر می شد. همانطور که پیش بینی می شد حضور حمید درخشان هم در نفت دوام چندانی نداشت و در تعطیلات نیم فصل نام آتیلا حجازی برای یکی دو روز به عنوان سرمربی جدید نفت تهران رسانه ای شد. فرزند مرحوم حجازی هم نتوانست با شرایط نفت و بازیکنانی که هیچ پولی برای قراردادهایشان نگرفته بودند کار کند و خیلی زود از سمت خود کناره گیری کرد. در آخرین خبر اما نام هومن افاضلی به عنوان سرمربی جدید نفت تهران رسانه ای شد. پس از آنکه یک شرکت تجهیزات پزشکی ورزشی مالک جدید باشگاه نفت تهران شده است حالا سرمربی نفت تهران باز هم تغییر کرده است و باید دید این شرکت می تواند مطالبات بازیکنان نفت را که حالا تهدید کرده اند اگر طلب هایشان از باشگاه وصول نشود در بازی های بعدی به میدان نمی روند را بپردازد یا این قصه باز هم ادامه پیدا می کند؟

سپیدرود رشت باشگاه دیگری است که برای چندمین بار نام جدیدی به عنوان سرمربی برایش اعلام می شود. نامی که باز هم یک نام بزرگ است. علی کریمی که حالا در دادگاهش با نفت تهران برنده شده و چیزی حدود 2میلیارد تومان باید از این باشگاه بگیرد، صبح امروز به عنوان سرمربی جدید سپیدرود رشت معرفی شد. باشگاهی که در ابتدای فصل با علی نظرمحمدی شروع کرد، بعد برای یکی دو روز نام یک سرمربی برزیلی را روی نیمکتش دید اما خیلی زود با امید روانخواه به عنوان سرمربی کارش را ادامه دارد و حالا پس از کنار رفتن روانخواه علی کریمی یعنی منتتقد بزرگ این روزهای فدراسیون فوتبال را روی نیمکت خود خواهد داشت.

ملوان بندر انزلی دیگر تیم پرطرفدار شمال کشور هم مدت هاست نیمکت لرزانی دارد. قوهای سپید انزلی مدت هاست نام های بزرگی را روی نیمکت خود می بینند. نام هایی که به نظر می رسد کارآیی دیگری جز کسب شهرت برای مالکان این باشگاه ندارند. از علی دایی، امیر قلعه نویی، حمید استیلی و محمد مایلی کهن نام هایی بودند که در یکی دو سال اخیر حضور روی نیمکت این باشگاه را تجربه کرده اند.

البته این اتفاق چندسال پیش در پرسپولیس هم تجربه شده است. زمانی که سردار رویانیان با بلندپروازی های خاص خودش مدیریت این باشگاه را به عهده داشت علی دایی، حمید استیلی، مانوئل ژوزه، یحیی گل محمدی و مصطفی دنیزلی را به عنوان سرمربی آورد و این روند و حضور نام های بزرگ روی نیمکت قرمزها با آمدن حمیدرضا سیاسی هم قطع نشد. او هم از اقتصادی های حاضر در ورزش بود و بدش نمی آمد با حضورش در پرسپولیس نام های بزرگ را به عنوان سرمربی به تیم بیاورد. او ابتدا علی دایی را روی نیمکت سرخ ها نشاند، بعد حمید درخشان  را جایگزین او کرد و بعد از درخشان چند هفته ای حسین عبدی سرمربی سرخپوشان بود تا اینکه با آوردن برانکو ایوانکوویچ و البته تغییر مدیریت باشگاه، نیمکت صدرنشین این روزهای لیگ برتر به ثبات رسیده است و خوب هم نتیجه گرفته است.

این اما پایان کار نیست. قطعا تا حضور این اهالی عرصه اقتصاد در ورزش و به خصوص در فوتبال ادامه داشته باشد، این نیمکت ها همچنان لرزان باقی خواهند ماند. تاجری که مالکیت یک باشگاه لیگ برتری را به عهده می گیرد و از فوتبال آنقدر چیزی نمی داند که انتخاب سرمربی تیم را در تمرینات به نظرسنجی می گذارد و از بازیکنان می خواهد با هر کدام از نام هایی که می برد موافق هستند دستشان را بالا ببرند، این اتفاق در لیگ فوتبال ما طبیعی است و شاید از این نظر در دنیا بی نظیر هم باشیم.

 

[span lang='FA'] 41258

کد N1810216

وبگردی