آفتاب

در تجمعات دیروز یکشنبه چه خبر بود؟ | از تخریب حوزه علمیه تا دستگیری عاملان نا آرامی ها

در تجمعات دیروز یکشنبه چه خبر بود؟ | از تخریب حوزه علمیه تا دستگیری عاملان نا آرامی ها

در تجمعات یکشنبه 10 دی چه گذشت؟ | تجمعات اعتراضی که از تظاهرات روز پنج شنبه مشهد شروع شد، دیروز یکشنبه دهم دی ماه نیز ادامه یافت. گرچه فضای تهران دیروز آرام تر از شنبه 9 دی بود، اما تجمع در برخی شهرها به درگیری هایی انجامید. از جمله در درگیری های تاکستان، گروهی به حوزه علمیه این شهر هجوم برده و بنای آن را تخریب کردند. گزارش تجمعات دیروز را در ادامه بخوانید..

بیشتر بخوانید: ناآرامی در تاکستان .
بیشتر بخوانید: تجمع یکشنبه تهران .
بیشتر بخوانید: بازداشت عاملان اغتشاشات !
بیشتر بخوانید: علت فیلتر تلگرام و اینستاگرام .
روز گذشته تجمعات اعتراضی در تهران و برخی شهرها، باعث ایجاد درگیرهای پراکنده شد.
در تهران ماموران نیرو انتظامی از قبل در مناطقی نظیر چهارراه ولی عصر، پارک دانشجو، میدان فردوسی و خیابان انقلاب مستقر شده و اجازه تشکیل این تجمعات را ندادند.اوضاع نسبت به شب گذشته آرام‌تر است و حجم ترافیک به علت تردد مردم بالاست.
روز گذشته در برخی نقاط تهران، تجمعات پراکنده همراه با شعارهای سیاسی وجود داشت و پلیس برای متفرق کردن معترضین وارد عمل شد. وضعیت مشابهی نیز در برخی شهرهای دیگر وجود داشت. با این حال، نیروهای پلیس کنترل اوضاع را در دست گرفتند.
در برخی شهرها تجمعات در حد حضور بیش از حد متعارف مردم در پیاده روها و خیابان ها بود و  با حضور پر رنگ پلیس، درگیری خاصی در این مناطق گزارش نشده است(به گزارش فارس).
همزمان با این اتفاقات، تلگرام و اینستاگرام هم به دستور مقامات امنیتی محدود شده است.
هنوز از این که در تجمعات امروز چه تعداد افراد دستگیر شده اند، خبری از سوی منابع رسمی منتشر نشده است.
مقامات امنیتی از مردم خواسته اند به فراخوان های غیر قانونی توجهی نکنند چرا که با کسانی که در تجمعات غیرقانونی حضور می یابند، برخورد خواهد شد.
در همین باره دادستان تهران اقداماتی چون فراخوان به شورش و تخریب اموال دولتی را جرم و مستلزم مجازات سنگین دانست و از قضات خواست با آمادگی کامل و با همکاری پلیس نسبت به تعقیب قضایی عوامل اصلی اقدام نمایند.

دیروز در تهران چه خبر بود؟


در همین حال علی اصغر ناصربخت (معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران)درباره آخرین وضعیت تجمعات امروز در خیابان‌های ولیعصر و انقلاب، ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تجمعی بدون اخذ مجوز خلاف مقررات است و کاری که در حال انجام شدن است خلاف قانون است، اظهار داشت: بنا بر اخبار واصله، در حال حاضر در برخی از فواصل در محدوده چهارراه ولیعصر به سمت انقلاب شاهد تجمعات پراکنده هستیم و پلیس به لحاظ سهولت در عبور و مرور مردم و جلوگیری از ضرر و زیان به شهروندان، وظیفه قانونی خودش را با رعایت تمامی جوانب انجام می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها سعی در برقراری امنیت دارند، افزود: تا این لحظه هنوز گزارشی مبنی بر درگیری و یا دستگیری تجمع‌کنندگان نداشتیم؛ به هرحال پلیس در حال انجام وظیفه قانونی خودش است و ضابط دستگاه قضایی موظف به برخورد با جرایم مشهود است.
معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران در ادامه تاکید کرد: کماکان نگاه، برخوردِ تسامحی است و امیدواریم شرایط هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگردد و از این وضعیتی که برای مردم درست شده به شرایط بهتری برسیم.
ناصربخت با بیان اینکه روز گذشته برخورد نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان برخوردی توام با مدارا بود، ادامه داد: علیرغم اینکه تجمع‌کنندگان با سنگ ماشین همشهریان را مورد اصابت قرار می‌دادند و یا نسبت به تخریب اموال عمومی اقدام می‌کردند، اما نیروی انتظامی برخوردی توام با مدارا داشت؛ امروز هم مثل دیروز است و هیچ تفاوتی ندارد.
وی از دستگیری حدود ۲۰۰ نفر در تجمعات روز گذشته در محدوده انقلاب و ولیعصر که قصد درگیری و تخریب اموال داشتند، خبر داد و گفت: این افراد هم اکنون در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته‌اند، برخی دیگر هم با نگاه رافت آزاد شدند. چند دانشجو هم دستگیر شده بودند که آزاد شدند؛ برخی از خانواده‌های دانشجویان در مقابل دانشگاه حضور پیدا کرده بودند که فرزندانشان تحویل آن‌ها داده شد.
معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران مجموع لیدرهایی که در تجمع غیرقانونی دیروز دستگیر شدند را حدود ۴۰ نفر اعلام کرده و گفت: شرایط هم اکنون تحت کنترل است. علی رغم فضاسازی‌هایی که صورت گرفته، مطلقا مطالبات تجمع‌کنندگان رنگ و بوی اقتصادی ندارد و بیشتر از ناحیه معاندانی است که از خارج جمعی از جوانان ما را احساساتی می‌کنند.

ماجرای درگیری در تجمع اراک


استاندار مرکزی با بیان اینکه ۱۰۰ ‌اغتشاش‌گر‌ در تخریب‌های اراک دستگیر شدند، گفت: با هرگونه تجمع غیرقانونی به‌شدت برخورد می‌شود.
سیدعلی آقازاده اظهار داشت: حوادث تلخ غروب روز نهم دی ماه در شهر اراک متأسفانه کام خیلی از شیفتگان ایران اسلامی و مردم خوب شهر اراک را تلخ کرد.
وی افزود: شب گذشته عده‌ای به‌ظاهر به نام اعتراض به گرانی‌ها آمدند و اموال عمومی شهر را تخریب کردند و ما هم در شورای تأمین با وجود اینکه می‌توانستیم برخورد بکنیم گفتیم برای بار اول مدارا بکنیم چرا که ممکن است بین اینها مردمی باشند که می‌خواستند اعتراض خود را به‌آرامی نشان دهند، ما با این افرادی که با صداقت آمدند سعی کردیم کمترین برخورد را از نظر قهری داشته باشیم.
آقازاده تصریح کرد: متأسفانه گروه مهاجم با حمله به اماکن عمومی و حمله به مأموران انتظامی ما حدود 12 نفر از نیروهای انتظامی استان را مضروب کردند که دو نفر از این مأموران با چاقو مجروح شدند که یکی از افسران اکنون در بیمارستان در بخش آی‌سی‌یو بستری است که ریه این افسر فداکار متأسفانه پاره شده است.
استاندار عنوان کرد: کسانی که بدون مجوز اقدام به تجمع و راهپیمایی کنند حتماً با برخورد قهری و برخورد قانونی مأمورین حافظان نظم و براساس مصوبه شورای تأمین و شورای امنیت کشور مواجه خواهند شد.
آقازاده ادامه داد: از خانواده‌ها درخواست داریم تا حتماً مراقب فرزندانشان باشند و اجازه ندهند که احساسات پاک آنها دستخوش سوء استفاده عده‌ای اغتشاشگر قرار گیرد چراکه ما برخی از این افراد را دستگیر کردیم که سوابق شرارت و سوابق جرائم اجتماعی زیادی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در شب گذشته بیش از 100 نفر را که در تخریب‌ها شرکت کردند دستگیر کردیم و فکر می‌کنیم که ظرف چند روز آینده با اطلاعاتی که به‌دست می‌آوردیم و بررسی دوربین‌های مداربسته از جمله شعب بانک و سردرورودی فرمانداری اراک که مورد تعرض قرار گرفته بود تعداد بیشتری از مهاجمان شناسایی و دستگیر شوند.
آقازاده ادامه داد: این تحرکات از سوی ضدانقلاب و جزئی از اراذل و اوباش اتفاق افتاده و حتماً هم با اینها برخورد می‌شود که عده‌ای از آنها شناسایی شدند، هم تلفن‌های آنها ردشان گرفته شده و اسامی آنها در حال شناسایی است.

بازداشت 60 نفر در کاشان


دادستان کاشان گفت: در پی اتفاقات روز گذشته و اقدامات خرابکارانه در کاشان حدود ۶۰ نفر بازداشت شده‌اند که در حال تفهیم اتهام هستند.
محمد تکبیرگو اظهار داشت: روز گذشته پس از حضور نیروهای انتظامی و برخورد با هنجارشکنان حدود 60 نفر بازداشت شده‌اند که در حال تفهیم اتهام هستند.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون به آتش کشیده شدن چند وسیله نقلیه به دست اغتشاش‌گران افزود: خودروهایی که در حیاط دادسرای کاشان آسیب دیده از اموال دادستانی نبوده است.
دادستان کاشان با اشاره به عادی شدن شرایط پس از حضور نیروهای انتظامی تصریح کرد: دادسرای کاشان امروز بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه داده است.
تکبیرگوخاطرنشان کرد: از میزان خسارت‌ها برآورد دقیقی وجود ندارد و باید منتظر جلسه شورای تأمین باشیم.

 درگیری ها در تاکستان


در ناآرامی‌های یکشنبه شب تاکستان، تعدادی از افراد بازداشت شدند.
یک مقام مطلع در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اتفاقات یکشنبه شب تاکستان گفت: عده‌ای از مردم با وجود اینکه هیچ مجوزی برای تجمع صادر نشده بود، برای بیان اعتراضات خود نسبت به وضعیت معیشتی و گرانی برخی کالاها به سطح شهر آمدند اما گروهی اغتشاش‌گر با ورود به میان مردم دست به اقدامات هنجارشکنانه زدند.
وی ادامه داد: این افراد فرصت طلب که هیچ دغدغه مردم را ندارند، با سوءاستفاده از موقعیت اقدام به تخریب حوزه علمیه تاکستان و برخی از اماکن دولتی کردند که با ورود نیروهای یگان ویژه و پراکنده کردن افراد، شهر به آرامش برگشته است.
وی گفت: ماموران برخی از این اغتشاشگران را بازداشت و تحویل مقامات قضایی دادند.

 با هنجارشکنان به شدت برخورد می شود


استاندار خراسان شمالی به هنجارشکنان هشدار داد که در صورت زیر سئوال بردن حاکمیت، با آن ها بشدت برخورد خواهد شد.
محمدرضا صالحی  اظهار کرد: شماری از افراد در شهرهای کشور از جمله بجنورد به برخی از گرانی ها و نابسامانی ها معترض و اظهار ناراحتی می کنند اما، برخی از این افراد از این موضوع می خواهند سوء استفاده کنند.
استاندار خراسان شمالی گفت: اعتراض افراد به برخی نابسمانی ها حق طبیعی آن ها است، اما عده ای در جامعه به دنبال مسائل دیگر هستند که ما به آن ها اعلام می کنیم که منافع ملی را خدشه دار نکنند.
وی اظهار کرد: نظام معطل این افراد نمی ماند که هر کاری بخواهند انجام دهند بلکه با آنها برخورد لازم را خواهد کرد.
هرگونه تجمع خیابانی به مجوز قانونی نیاز دارد

استاندار خوزستان گفت: باید با دقت برای فراهم کردن شرایط معیشتی بهتر مردم تلاش کرد.
غلام‌رضا شریعتی  با اشاره به اعتراضات صورت‌گرفته در زمینه مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: هرگونه تجمع خیابانی به مجوز قانونی نیاز دارد و اگر برای مجوز تجمع اعتراضی درخواست داده شود، آمادگی بررسی آن را داریم.
وی با قدردانی از مردم و نیروهای انتظامی برای خویشتن‌داری و رعایت برخی مسائل، گفت: ما پذیرای مشکلات مردم هستیم و این حق مردم است که از رفاه و استانداردهای زندگی بهتری برخوردار شوند.
کد N1809927

وبگردی