آفتاب

پیامی از کمیسیون برنامه و بودجه به دولت: مقاومت می‎کنیم ردیف‎های محذوف، بازنگردند

پیامی از کمیسیون برنامه و بودجه به دولت: مقاومت می‎کنیم ردیف‎های محذوف، بازنگردند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: بیشتر ردیف‌هایی که در لایحه بودجه ۹۷ حذف و تخصیص اعتبارات آنها زیر نظر وزارتخانه‌ها رفت، فرهنگی هستند. کما اینکه جدول ۱۷ درباره کمک به موسسات فرهنگی حذف و تخصیص این اعتبارات زیر نظر وزارت ارشاد انجام می‌شود.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‎وگو با خبرآنلاین درباره شفاف‌سازی ردیف‌های لایحه بودجه 97 نسبت به گذشته با هدف نظارت‌پذیری بیشتر نحوه هزینه‌کردها، گفت: ردیف های بودجه عمرانی دست نخورده است. چون اعتبار مربوط به پروژه های نیمه تمام را که نمی توان حذف کرد. اما برخی ردیف‎های مربوط به هزینه های جاری کم و اعتباراتش تجمیع شد.

وی افزود: نقش وزارت ارشاد در سال 97 به عنوان تولیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی پررنگتر دیده شده است، موسسات و تشکیلاتی که قبلا ردیف داشتند ردیف های مربوط به آنها حذف و ذیل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد. اما به این معنا نیست که آن موسسات دیگر بودجه‌ای دریافت نمی کنند، بلکه اعتباراتشان را از وزارتخانه مربوطه می گیرند. معتقدم این تدبیر خوبی بود. مجلس هم کمک می کند، این ردیف ها کمتر شوند. معتقدم با آنچه اتفاق افتاد، نظم در بودجه ریزی بهتر شده و روش پسندیده‌تری است.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی درباره درخواست رئیس جمهور از نمایندگان برای مقاومت در برابر فشار افراد و موسساتی که می خواهند همچون گذشته در بودجه ردیف مستقلی داشته باشند، گفت: این اتفاق امری طبیعی است، شاید هم به دولت و هم به ما فشار بیاورند که چون سال‌ها ردیف مستقل در قانون بودجه داشتیم، حالا چرا باید برویم از فلان وزارتخانه پول خود را دریافت کنیم؟ اگر دولت محکم مقابل این فشارها بایستد، مجلس نیز زیر بار افزایش ردیف نخواهد رفت. البته هنوز فشاری ایجاد نشده است.

وی گفت: بیشتر ردیف هایی که حذف و تخصیص اعتبارات آنها زیر نظر وزارتخانه ها رفت، فرهنگی هستند. از جمله جدول 17 درباره کمک به موسسات فرهنگی که حذف و تخصیص اعتبارات آن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: البته افکار عمومی تصور نکند به فرض 20 هزار میلیارد تومان از کاهش ردیف های بودجه در بخش جاری صرفه جویی شده، چون افراد و موسساتی قبلا پولی می گرفتند و الان نمی گیرند. خیر چنین خبرهایی نیست. بودجه هزینه های جاری دولت 252 هزار میلیارد تومان بود و امسال شده 274 هزار میلیارد تومان شده است. یعنی حدود 22 هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت اضافه شده است.
27214

کد N1809382

وبگردی