آفتاب

در دو اجلاسیه اصلاح‏‎طلبان در آستانه ۹ دی چه گذشت؟

در دو اجلاسیه اصلاح‏‎طلبان در آستانه ۹ دی چه گذشت؟

احزاب و تشکل‎های اصلاح‎طلب روزهای پر تکاپویی را پشت سر می‌گذارنند. کنگره‏‎های حزبی برپا می‎کنند، انتخابات داخلی را سروسامان می‎دهند و گرد هم می‎آیند تا دیدارهایشان تازه شده و درباره مسائل روز کشور سخن بگویند.

به گزارش خبرآنلاین، دو روز آخر هفته برای دو تشکل سیاسی اصلاح طلب روزهای پر تکاپویی بود؛ روز پنجشنبه حزب کارگزاران سازندگی، بساط دومین کنگره سالانه خود را به پا کرد و امروز مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران  برای بیست و پنجمین بار گرد هم آمدند.
عمده موضوعات در چنین جلساتی معمولا پیرامون مباحث سیاسی و اتفاقات روز می چرخد. هرچند کنگره کارگزاران تا حدود زیادی مواضعش متوجه رفتارهای احمدی نژاد شد و کرباسچی و سعید لیلاز که از مهمترین سخنرانان بودند اشاره‏‎هایی به رفتار احمدی نژاد و حامیانش کردند؛ در مقابل مجمع عمومی انجمن اسلامی پزشکان بر اتفاقات اخیر مشهد و تجمعات آن متمرکز شد و جهانگیری که یکی از سخنرانان این جمع بود را وادار کرد تا کنایه‎ای هم به دست های پشت پرده بزند.

احمدی‌نژاد آینده‎ای را بو می‎کشد که فروپاشی نزدیک است

روز پنجشنبه کنگره حزب کارگزاران که با حضور چهره هایی مانند کرباسچی، نمازی و لیلاز و برخی نمایندگان مجلس از جمله قاسم میرزایی نیکو، فاطمه سعیدی و ... برگزار شد. این کنگره دو سخنران اصلی داشت یکی سعید لیلاز و دیگری غلامحسین کرباسچی،دبیر کل حزب.

لیلاز از اعضای شورای مرکزی این حزب وقتی پشت تریبون قرار گرفت صحبت هایش را با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی شروع کرد و گفت: سال ۸۴ هزار چالش داشتیم که بحران نبود اما امروز همان هزار چالش بحران شدند. به قدری این چالش ها زیاد است که شما یک تغییر پارادایم در مسئولان می بینید.

لیلاز ادامه داد: همین که رئیس دولت قبل لباس مدافع نظام را از تن به در کرده و لباس اپوزیسیون را به تن کرده نشان می دهد آینده ای را بو می کشند که فروپاشی نزدیک است.

او با بیان اینکه بحران شبکه بانکی ساخته و پرداخته ۸ سال دولتی است که امروز مثل جزامی ها با آن رفتار می کنند گفت: وی خاطر نشان کرد: آینده ای فراتر از جمهوری اسلامی متصور نیستم و اگر به بازی بی ثباتی ایران کمک کنیم بازی خطرناکی را شروع کرده ایم که این رفیقمان راه انداخته است. فکر کرده جنگ تمام شود صف اول است، در جنگ وقتی نیروها عقب می کشند، خر لنگ می گوید من اول هستم. (اینجا)

مگر فشار نمی آوردید احمدی نژاد شهردار شود؟

غلامحسین کرباسچی که قرار بود اخرین سخنران باشد، بعد از لیلاز در مقام دبیرکل حزب پشت تریبون رفت و صحبت هایش را با لزوم جوان گرایی آغاز کرد. او با انتقاد از سن بالای مسوولان گفت: امروز محافظه کاری مسؤلان و سن بالا جرأت حل و فصل مشکلات و تصمیم گیری های جسورانه را از آن ها گرفته است.

انتقادات کرباسچی در مورد مواضع افراد درباره احمدی نژاد دامن باهنر را گرفت و گفت: آقای باهنر در مصاحبه ای گفته است اگر من جای احمدی نژاد بودم ترجیح می دادم بمیرم، با شنیدن این سخنان یاد تلاش های او افتادم که برای شهردار شدن احمدی نژاد انجام می داد. آن زمان باهنر نایب رئیس مجلس بود و با حضور در وزارت کشور به موسوی لاری فشار می آورد که حکم احمدی نژاد را امضا کند و به خاطر دارم موسوی لاری از امضا کردن حکم امتناع می کرد و می گفت احمدی نژاد پرونده مالی دارد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: چه طور شما که سخنان برخی از سیاسیون را در حافظه خود دارید، برخی از حمایت های خود را فراموش کرده اید؟ (اینجا)

تجمع دیروز مشهد، محور امروز اجلاس اصلاح طلبان

بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکان که با پیام سید محمد خاتمی امروز آغاز به کار کرد مهمان های شاخصی داشت. از نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی تا حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت. چهره های حزبی هم که جای خود را داشتند و در این میان می توان به حضور حجت‌الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، مصفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات، مصطفی تاج‌زاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات،  غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران، محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، محمد فرهادی، غلامرضا انصاری، علی تاجرنیا و ....اشاره کرد. اما آنچه در این جلسه جلب توجه کرد حضور اسحاق جهانگیری و علی مطهری به عنوان سخنرانان اصلی بود.

هشدار به کارگردانان تجمعات خیابانی: دودش به چشمتان می رود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری وقتی پشت تریبون قرار گرفت ابتدا صحبت هایش را متوجه انتقاداتی که از سوی اصلاح طلبان نسبت به دولت مطرح می شود کرد و گفت: دولت خود را مدیون نخبگان و  جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی و مدنی می‌داند که در مقاطع مختلف به ویژه انتخابات 92 و 96 مردم را به صحنه آوردند.دولت انتظار دارد همواره مورد حمایت جریانی باشد که آن دولت را سرکار آورده است.

او در ادامه  به اتفاقات اخیر و اعتراضاتی که شکل گرفت اشاره کرد و گفت: ممکن است چند تا کالا ها در اثر اتفاقاتی گران شده باشد که هر کدام از این گرانی ها هم دلایل خود را دارد که دولت هم مکلف است باید قیمت‌ها را اصلاح کند. برخی مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند که به نظر می آید پشت این قضیه مسئله دیگری باشد که حتماً باید شناسایی شود. کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنها فکر می‌کنند که با این کار به دولت آسیب می‌زنند.

جهانگیری گفت: وقتی که جریان اجتماعی راه افتاد و حرکت سیاسی در خیابان اتفاق افتاد حتما کسی که آن را شروع کرده اند ادامه دهنده و کنترل کننده پایان آن نخواهند بود و دیگرانی خواهند بود که بر آن جریان سوار خواهند شد.(اینجا)

ضمانتی وجود ندارد که به هر شکل عمل کنیم، انقلاب باقی بماند

علی مطهری از دیگر سخنرانان این جلسه بود او صحبت‌هایش را متوجه آفت ها و عوامل موثر در فروپاشی انقلاب ها دانست و گفت: تنها انقلابی که با انقلاب ما قابل قیاس است، انقلاب صدر اسلام است. انقلاب اسلامی فرزند انقلاب صدر اسلام است.

به گفته وی هیچ ضمانتی وجود ندارد که اگر به هر شکل عمل کنیم، انقلاب باقی خواهد ماند. انقلابی که در صدر اسلام و در زمان حضرت محمد (ص) شروع شد باقی نماند. آنهایی که بعد از فتح مکه اظهار به اسلام کردند و اعتقادی به اسلام نداشتند منتظر فرصت برای ضربه به اسلام بودند که بعد از رحلت پیامبر به انحراف کشیده شد.( اینجا )

پیش بینی کنندگان در حصر هستند

ظفرقندی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با اشاره به اینکه سال گذشته و امسال این مجمع بدون حضور آیت‌الله هاشمی برگزار شد، اما ما امروز شاهد صدق نظرات و پیش‌بینی‌های او هستیم، افزود: امروز کوس رسوایی بداخلاقی و دروغ‌گویی افرادی که سال‌ها پیش آنها را شناخته و درباره آنها هشدار داده بودند، نواخته شده است. افرادی آن روزها به هر دلیلی از آنها حمایت کردند و امروز بر سر دوراهی متحیر ماندند.

 وی با اشاره به اینکه امروز کسانی  که این افراد را شناخته بودند در حصر هستند، گفت: امروز ما هستیم با شرایط به جا مانده از ۸ سال که سراسر خسارت بود.

پایان بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکان با یک انتخابات همراه بود. در این انتخابات ۶۰ نفر کاندیدا شده‌اند که از این تعداد باید ۲۰ نفر از پزشکان و ۴ نفر از دندانپزشکان برای شورای مرکزی و ۳ بازرس انتخاب می‌شدند. 

 

روزهای پر تلاش اصلاح طلبان 

تلاش زمستانه احزاب اصلاح طلبان محدود به این فصل نبوده است و جریان چپ از پاییز تحرک تشکیلاتی خود را روی دور تند قرار داده است تا از رقیب چندگامی جلوتر باشند. تقریبا یک ماه پیش بود که دو تشکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی کنگره برگزار کردند. و برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب در این مراسم ها به تشریح دیدگاه خود درباره احزاب پرداختند(اینجا)

 27216

کد N1808935

وبگردی