آفتاب

سمینار روابط ایران و روسیه از دریچه کتاب و صنعت چاپ برگزار می‌شود

سمینار روابط ایران و روسیه از دریچه کتاب و صنعت چاپ برگزار می‌شود

خانه کتاب با همکاری تعدادی از موسسات داخلی و خارجی ازجمله انستیتو نسخ خطی شرقی آکادمی علوم روسیه در سنت پترزبورگ و موزه ارمیتاژ روسیه اولین سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه کتاب و صنعت چاپ» را ۱۰ اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌کنند.

به گزارش ایلنا، روس‌ها در تاسیس و گسترش صنعت نشر ایران نقش بسیاری داشته‌اند و آن سرزمین در دویست سال گذشته از مهم‌ترین کانون‌های انتشار متون فارسی بوده و یکی از مهم‌ترین زوایای ایران‌شناسی روسی، بازخوانی، تصحیح و نشر گنجینه‌های ادبی و تاریخی فارسی زبان بوده است.

پرفسور اولیمپیادا شگلوا (۱۹۳۶-۲۰۱۷) نسخه پژوه، کتب‌شناس و ایران‌شناس برجسته روس سهم مهمی در توسعه مناسبات ایران و روسیه از منظر کتاب و صنعت نشر با تاکید بر بررسی تاریخ صنعت چاپ سنگی متون فارسی در ایران و جهان داشته و آثار ارزشمندی به خصوص در زمیننه فهرست‌نگاری مجموعه‌های چاپ سنگی از خود به یادگار گذاشته است.

علاقمندان می‌توانند برای شرکت در سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه کتاب و صنعت چاپ» چکیده مقاله‌های خود را در محورهای «کارنامه علمی و فعالیتهای ایران‌شناسی اولیمپیادا پاولونا شگلوا»، «نقش کتاب و صنعت چاپ در روابط تاریخی ایران و روسیه»، «فهرست‌نگاری اسناد، نسخ خطی و کتابهای چاپ سنگی و سربی ایرانی-اسلامی در روسیه»، «پژوهشهای سند‌شناسی و نسخه‌شناسی فارسی در روسیه»، «چهره‌های موثر روسی در تاریخ صنعت نشر ایران»، «ادوار مهم روابط تاریخی دو کشور از منظر کتاب و صنعت چاپ»، «ترجمه‌های آثار ایرانی به زبان روسی و بالعکس» و «تاریخ چاپ کتاب‌های فارسی و عربی در روسیه» تا ۱۵ اسفند سال جاری به آدرس الکترونیکی scheglova@ketab. ir ارسال کنند.

مهلت ارسال اصل مقالات به اولین سمینار «روابط ایران و روسیه از دریچه کتاب و صنعت چاپ» ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۷ است.

برگزاری «نمایشگاهی از آثار اولیمپیادا پاولونا شگلوا»، «رونمایی از ترجمه فارسی چند کتاب اولیمپیادا پاولونا شگلوا» و «رونمایی از مجموعه مقالات همایش» از جمله برنامه‌های جانبی این سمینار است.

 

کد N1808541

وبگردی