آفتاب

تحلیل لس‌آنجلس‌تایمز درباره افول جایگاه آمریکا در دوران ترامپ

تحلیل لس‌آنجلس‌تایمز درباره افول جایگاه آمریکا در دوران ترامپ

ایسنا نوشت: روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در مقاله‌ای نوشت، با وجود آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی تقویت نفوذ این کشور در جهان بوده، اما رهبران خارجی شاهد عقب‌نشینی و افول آمریکا هستند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در این مقاله با انتقاد از مسائل و مشکلاتی که دولت ترامپ چه در داخل و چه در خارج از کشور ایجاد کرده می‌نویسد: زمانی آمریکا رهبری کمپین مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در جهان را به عهده داشت که اکنون به لطف ترامپ چین رهبری آن را به عهده گرفته است. این در حالی است که روسیه از طرف دیگر رهبری مذاکرات صلح سوری را که زمانی تمرکز اصلی دولت آمریکا بود، به عهده گرفته است.

در عین حال مسکو تنها به دنبال آن بوده که از مقام‌های دولت آمریکا به عنوان ناظر به این مذاکرات صلح دعوت کند. فرانسه و آلمان نیز اکنون بعد از آنکه دونالد ترامپ از تزلزل در حمایت دولتش از اعضای ائتلاف نظامی ناتو سخن گفت، چشمداشت اصلی این کشورها برای حمایت محسوب می‌شود.

در عین حال از سوی دیگر و در مساله فلسطین نیز آمریکا زمانی تنها میانجی‌گر مورد قبول دو طرف بود، اما بعد از تصمیم ترامپ برای اعلام یک جانبه شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل منزوی شده است.

به رسمیت شناختن قدس جدیدترین مثال از تصمیم‌های دولت ترامپ است که انزوای آمریکا را در پی داشتند که با وجود خوشحال کردن اسرائیلی‌ها موجب خشم فلسطینی‌ها و خنثی شدن چندین دهه اتفاق نظر بین‌المللی بر سر مساله فلسطین شد.

دونالد ترامپ در سخنرانی جامع چند روز پیش خود درباره امنیت ملی بر آنچه گسترش یافتن نفوذ آمریکا در سراسر جهان خواند، تاکید کرد، اما یکسال بعد از آغاز ریاست جمهوری او بسیاری از رهبران بین‌المللی، دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی اتفاق نظر دارند که کارها و سیاست‌های او تنها باعث کاهش نفوذ آمریکا و یا غیرسازنده کردن این نفوذ شده است.

ترامپ در زمینه برخی مسائل سیاسی مواضعی اتخاذ کرد که صلاحیت آمریکا را زیرسوال برد یا آن را بی‌اعتبار کرد حتی در کشورهایی که از دولت ترامپ تحسین کردند مثل هند نگرانی از بابت پیش‌بینی ناپذیری او وجود دارد. آنها از خود می‌پرسند آیا ترامپ شریک قابل اعتمادی است یا خیر.

بسیاری از کشورهای جهان انزواگرایی ترامپ را تایید می‌کنند.

مانوج جوشی، یک کارشناس اندیشکده بنیاد پژوهشی آبزرور در دهلی نو گفت: رئیس‌جمهور آمریکا توانسته همه چیز را وارونه کند بنابراین شانس اینکه آمریکا در وضعیت فعلی یک راهبرد امنیت ملی معتبر و منسجم در پیش بگیرد، زیاد بالا نیست.

یک مساله دیگر شکاف مشهود میان رئیس‌جمهوری آمریکا و بسیاری از مقام‌های دولت او از جمله مشاوران ارشد امنیت ملی‌اش است.

در عین حال سخنرانی ترامپ درباره راهبرد امنیت ملی قرار بود سند ۷۰ صفحه‌ای مربوط به این راهبرد را برای مردم تشریح کند، اما در ارتباط با یکسری مسائل کلیدی سخنرانی ترامپ با محتوای سند مغایرت داشت. به عنوان مثال ترامپ در این سخنرانی لفاظی‌های مثبتی درباره روسیه و چین ایراد کرد در حالی که در سند از این دو دولت به عنوان رقیبان آمریکا نام برده شده و روس‌ها متهم به در پیش گرفتن تاکتیک براندازی شده‌اند و بر لزوم مقابله با این دو قدرت رقیب تاکید شده است.

در نهایت آنچنان که آمریکا افول پیدا می‌کند قدرت‌های دیگر مثل چین، روسیه و ایران مشتاقانه در حال پر کردن خلأ ناشی از نقش آن هستند.

52311

کد N1808337

وبگردی