آفتاب

چرا مصوبه محدودیت نظارت استصوابی در مجمع تشخیص طرح نمی‌شود؟|مجمع بعدهاشمی دچار بی‌سامانی است؟

چرا مصوبه محدودیت نظارت استصوابی در مجمع تشخیص طرح نمی‌شود؟|مجمع بعدهاشمی دچار بی‌سامانی است؟

اعتمادآنلاین نوشت: ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان بعد از ماجرای مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان برای مجلس در بهارستان به تصویب رسید و شورای نگهبان آن را رد کرد اما با گذشت نزدیک به یک سال خبری از سرنوشت آن در مجمع تشخیص نیست.

در حالی که مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان 22 اسفند سال 95 با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده نه تنها خبری از سرنوشت این مصوبه در مجمع نیست بلکه غلامرضا مصباحی مقدم می گوید این طرح اصلا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع نشده است.

ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان بعد از ماجرای مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان برای مجلس در بهارستان به تصویب رسید. اما شورای نگهبان آن را رد کرد و با اصرار نمایندگان بر مصوبه خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا اعضای این نهاد درباره آن تصمیم گیری کنند. اما اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از این موضوع هنوز خبری از سرنوشت آن در مجمع تشخیص نیست.

به گفته غلامرضا مصباحی مقدم «موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود با فوریت در دستورکار مجمع قرار می گیرد.» با این حال این اتفاق برای مصوبه مجلس درباره محدودیت نظارت استصوابی شورای نگهبان که سال گذشته به مجمع ارسال شده هنوز در دستورکار قرار نگرفته و بلاتکلیف است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید بر اینکه «مواردی اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با اولویت در دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار می گیرد» در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان مدت زیادی است به مجمع ارسال شده اما دردستور کار قرار نگرفته است اظهار کرد که این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع نشده است.

نابسامانی در برنامه‌های مجمع

یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که نخواست نامش منتشر شود در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از سرنوشت مصوبه مجلس درباره ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان اظهار بی‌اطلاعی کرد. او در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت مدت طولانی از این مصوبه هنوز مجمع تشخیص آن را بررسی نکرده است گفت: «از وقتی آیت الله هاشمی فوت کردند برنامه‌های مجمع چندان سامانی ندارد و دچار آشفتگی شده است.»

احتمال اعمال سلیقه

محمد محمودی شاه نشین، عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز در گفتگو با اعتمادآنلاین درباره طرح «ایجاد محدودیت برای نظارت استصوابی شورای نگهبان» که سال گذشته و در جریان لغو حضور مینو خالقی به مجلس با 220 رای نمایندگان به تصویب رسید، گفت که علی مطهری پیگیر این طرح بوده است.

او درباره تاخیر بررسی این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: «وقتی طرح یا مصوبه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود دیگر ارتباط غیررسمی وجود ندارد که بتوان درباره آن صحبت یا اظهارنظر کرد. امکان دارد که طراحان طرح پیگیری کرده باشند و اطلاعاتی داشته باشند اما ما به عنوان کمیسیون تا بررسی آن مکتوب بازنگردد اطلاعی از آن نداریم.»

عضو کمیسیون شورا درباره پاسخ به این سوال که ممکن است این طرح به مجمع ارجاع نشده باشد می گوید: «من اطلاع دقیقی ندارم اما بعید می دانم که به مجمع نرفته باشد، ممکن است در دستورکار باشد چون قانون زیاد به مجمع می رود و یکی دو تا نیست. هنوز از دوره های قبل هم موضوعاتی هستند که در دستور مجمع قرار دارند. »

او درباره عدم پیگیری موضوع و تعیین نشدن اولویت برای طرح‌ها تاکید کرد: «مجلس نمی تواند برای آنها تعیین تکلیف کند. اولویت و زمان بندی با خود آنهاست. مجلس نمی تواند برای یک مرجع قانونی بالاتر از خود تعیین تکلیف کند. »

محمودی شاه نشین همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است اعمال سلیقه در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان موجب شود که که این موارد یا ارجاع نشوند یا دخل و تصرفی در آن صورت گیرد، عنوان کرد: «بعید می دانم چون هم مجمع و هم شورای نگهبان یک آیین نامه و دستورالعمل برای رسیدگی دارند که به آن پایبند هستند و به نظر نمی رسد که سلایق شخصی بر آنها اثر بگذارد.»

طرح ایجاد محدودیت برای نظارت استصوابی شورای نگهبان سال گذشته به عنوان استفساریه در دستور کار مجلس قرار گرفت و چند بار هم از طرف شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و شکل و منظور اصلی خود ر ا تا حدود زیادی از دست داد. اما در نهایت با اصرار نمایندگان اسفند سال 95 به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد، اما در این مدت هنوز در مجمع مورد بررسی قرار نگرفته است.

23214

کد N1807722

وبگردی