آفتاب

راه‌اندازی سامانه حقوق شهروندی در نظام سلامت

راه‌اندازی سامانه حقوق شهروندی در نظام سلامت

رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با اشاره به تکالیف وزارت بهداشت برای حقوق شهروندی گفت: حدود ۶۰۰ بیمارستان و ۴۳۰ شبکه بهداشتی درمانی زیرمجموعه اجرای حقوق شهروندی در نظام سلامت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین سالاریان‌زاده، رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت در نشست خبرى منشور حقوق شهروندی در حوزه سلامت گفت: حقوق شهروندی از تعهداتی است که قوای سه گانه باید در برابر مردم اجرا کنند و پاسخگو باشند. بر اساس مصوبات سازمان ملل باید به برخی از اصول منشور حقوق بشر نیز توجه کنیم.

او ادامه داد: منشور حقوق شهروندی را ریاست جمهوری آذر سال گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ کردند. به دنبال این ابلاغیه دستگاه‌ها باید برنامه‌ها و شاخص‌های کارکردی خود را تدوین می‌کردند تا امکان ارزیابی از طرف نهاد بالادستی و نهادهای مردمی فراهم شود.

سالاریان‌زاده افزود: منشور حقوق شهروندی شامل ۲۲ حق  بر اساس مواد قانون اساسی است که اولین حق، حیات، سلامت و کیفیت زندگی است. تعداد مواد قانون اساسی مرتبط یا وزارت بهداشت بیش از ۶ مواد اساسی است.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت تصریح کرد: در جریان این منشور سال ۹۶، دستگاه‌ها باید شاخص‌های خود را تعریف، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کنند و با دستورالعمل‌ها آشنا شوند تا حق مردم را بشناسند و عکس‌العمل نشان دهند.

او تاکید کرد: در نشست پنجم میان دستگاه‌ها که ۱۱ دی‌ به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، وزارت بهداشت از اقدامات خود رونمایی می‌کند. ۱۱ مصداق و ۹۰ تکلیف قانونی به عهده وزارت بهداشت است. بر اساس این تکالیف،۲۷۰ عبارت کلیدی استخراج شد و برنامه‌هایی برای وزارتخانه تدوین شد تا در سال ۹۷ کلیه واحدهای اجرایی طبق عبارات کلیدی اقدامات عملیاتی خود را شروع کنند و ما آن‌ها را رصد کنیم.

رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۶۳ دانشگاه و ۵ سازمان وابسته وجود دارد، گفت: که حدود ۶۰۰ بیمارستان و ۴۳۰ شبکه بهداشتی درمانی زیرمجموعه این واحدهاست. بنابراین رصد کردن این موارد نیاز به روش‌های جدیدی دارد.

سالاریان‌زاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه حقوق شهروندی در نظام سلامت ادامه داد: شهروندان نیز توانایی مراجعه به این سامانه را خواهند داشت تا به مدارک دسترسی پیدا کنند. سامانه ۱۹۰، به سامانه بازرسی عملکرد  اتوماسیون اداری متصل می‌شود تا دسترسی شهروندان تسهیل شود.

او درباره تعداد مدارک در دسترس شهروندان، گفت: منشور حقوق شهروندی، سند حقوق‌ شهروندی در نظام اداری، ۱۱ مصداق، ۹۰ تکلیف و ۲۷۰ عبارت کلیدی مربوط با وزارت بهداشت در اختیار مراجعه کنندگان به سامانه قرار می‌گیرد. کلیپ‌هایی نیز آماده می‌شوند تا شهروندان به صورت دیداری با حقوق‌ خود آشنا شود.

سالاریان زاده‌ افزود: وزارت بهداشت در بعد جسمانی حفظ سلامت، ماموریت اصلی را دارد. اما درباره ابعاد روانی و اجتماعی، نیازمند همکاری سه قوه حاکمیتى هستیم. علاوه بر بند «الف» حقوق شهروندی، بند ۷ سیاست‌های کلی سلامت، وزارت بهداشت را متولی نظام سلامت معرفی می‌کند. عدالت و عدم تبعیض، احترام و حقوق‌خاص از جمله حقوق اصلی و پایه شهروندی است.

 

کد N1807504

وبگردی