آفتاب

خلیفه ارامنه ایران از نقاط مشترک ظهور در اسلام و مسیحیت می‌گوید

خلیفه ارامنه ایران از نقاط مشترک ظهور در اسلام و مسیحیت می‌گوید

سازندگان «آخرین مسیح» در ادامه تولید این مستند بلند، ضبط صحنه‌هایی با حضور «اسقف سبوه سرکسیان» خلیفه ارامنه ایران را به سرانجام رساندند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، ساخت مستند بلند «آخرین مسیح» به کارگردانی «سیدسعید صدر‌زاده» و حمایت حجت‌الاسلام محمدصادق عرب‌نیا از ابتدای سال ۹۶ با موضوع بررسی آرای مشترک میان اهل سنت و شیعیان درخصوص مسئله ظهور آغاز شده است. چهره‌های مهم و معتبر اهل سنت در این اثر به بیان دیدگاه‌های خود درباره ظهور حضرت مهدی (عج) پرداخته‌اند و حالا در ادامه تولید اثر باتوجه به دیدگاه‌های مهم دین مسیحیت درباره این مسئله، بخش تازه‌ای به کار افزوده شده است.

 «سیدسعید صدر‌زاده» نویسنده و کارگردان این اثر می‌گوید: پس از دریافت نظر اهل سنت درخصوص مسئله انتظار و حضرت مهدی (عج) به سراغ ادیان دیگر رفتیم. غالبا ادیانی که دارای وجاهت اسمانی هستند به مساله انتظار، موعود و منجی معتقد هستند. حتی در دیگر ادیان غیرابراهیمی مانند «بودیسم» نیز این مسئله وجود دارد. در ادیان رسمی ایران همچون: مسیحیت، کلیمی و زرتشتی نیز مسئله انتظار بسیار برجسته است. به همین دلیل در بخشی از تولید این اثر به سراغ «اسقف سبوه سرکسیان» خلیفه ارامنه ایران رفتیم. ایشان اصالتا سوری است و در گفت‌و‌گو با ما بر این مسئله تاکید کرد که انتظار، جزو لاینفک پویایی ادیان است و ادیان برای ادامه حیات منتظر یک منجی هستند تا خود را کامل‌تر کنند و به مدینه فاضله برسانند و پویا نشان دهند.

صدر در پاسخ به این سوال که «چه تفاوت‌هایی در نگاه مسیحیت نسبت به منجی با دین اسلام وجود دارد؟» گفت: دین اسلام، چه شیعه و چه سنی تصریح کرده‌اند که حضرت مسیح با امام زمان (عج) با یکدیگر ظهور می‌کنند و مسیح در کنار امام زمان خواهد بود. البته در آیین یهود هم منجی دیگری به نام «ماشیح» وجود دارد، که ما حتما در خصوص او با خاخام بزرگ کلیمیان ایران به گفتگو خواهیم نشست. به گفته اسقف سبوه سرکسیان کشیش‌ها هر روز دعاهایی دارند که با خواندن آن، خود را منتظر ظهور منجی می‌دانند تا اگر مسیح ظهور کرد، آماده اطاعت از او باشند. این تفکر با ادعیه شیعه بسیار مشترک است و در بسیاری از توسل‌های ما نیز چنین مضامینی وجود دارد و ما نیز همواره خود را آماده و منتظر ظهور امام زمان (ع) می‌دانیم.

سیدصدر؛ درباره تفاوت‌های میان مسیحیت و اسلام در نگاه به منجی گفت: وقتی از اسقف سبوه سرکسیان پرسیدم که آیا به نظر شما حضرت مسیح تصمیم به مجازات شرور‌ها دارد یا خیر؟ ایشان اعلام کرد نمی‌دانیم حضرت مسیح با عوامل شر چه می‌کند اما عوامل خیر را از شر جدا می‌کند و جامعه به یک عدالت اجتماعی و الهی خواهد رسید اما حضرت مسیح با کسی سر جنگ ندارد و جنگی راه نخواهد انداخت.

سیدصدر که خود در رشته علوم دینی تحصیل کرده با اشاره به وجوه مشترک میان مسیحیت و اسلام نیز گفت: به گفته اسقف سرکسیان و آنچه که شاهد هستیم، دعا‌ها و شعائر مسیحیت خیلی شبیه به اسلام به ویژه تشیع است. مواردی مانند تیمم، تبرک، وضو، غسل، رکوع، سجود، روزه و زیارت همه از مصادیقی است که مسیحیت و اسلام را به هم نزدیک می‌کند به گونه‌ای که عده‌ای از کار‌شناسان مسیحیت را نزدیک‌ترین دین به اسلام می‌دانند و در بحث ظهور نیز اشتراک‌های فراوانی میان این دو دین آسمانی وجود دارد.

این اثر مستند به صورت سفرنامه‌ای و در جغرافیایی به گستره ایران تولید می‌شود. شهرهای چابهار، زاهدان، ارومیه، سنندج، تربت جام، بندر ترکمن، بندر عباس و برخی کشور‌ها، از مقصدهای سازندگان این اثر برای ملاقات با علمای اهل سنت و ضبط تصاویر هستند. بخش‌هایی از این اثر هم در خارج از کشور مقابل دوربین خواهد رفت.

این فیلم مستند براساس پژوهش مشترک «سید سعید صدرزاده و مرجان اکبری» با حضور این عوامل تولید خواهد شد: مدیرطرح: محمود ساجدی‌فر - مشاور پروژه: عبدالحمید طالبی ـ تصویربردار: سینا اقبال نیک ـ صدابردار: علیرضا توکلی ـ تدوین: شیرزاد احمدی ـ موسیقی: مجید رضازاده ـ خوانندگان: گروه همسرایی محراب ـ گرافیست: روح الله حسین‌زاده قالهری، مجتبی عابدینی (حرا) ـ دستیاران تصویر: مهرداد اقبالی محمد فارغ‌زاده ـ منشی صحنه: پرستو صدرزاده - تولید: عرفان صفری ـ تهیه و تولید: «موسسه فرهنگی هنری تصویر آفتاب سرخ» - مجری طرح: «موسسه فرهنگی هنری سنت.»

کد N1807316

وبگردی