آفتاب

هشدارهای منتجب‌نیا درباره عواقب شکست نظام/حمایت ابراهیم رئیسی از حضور روحانیت در سیاست

هشدارهای منتجب‌نیا درباره عواقب شکست نظام/حمایت ابراهیم رئیسی از حضور روحانیت در سیاست

ایسنا نوشت: تولیت آستان قدس رضوی گفت: طلاب و روحانیون به شناسایی آسیب‌های تهدید کننده جایگاه روحانیت بپردازند تا از این جایگاه صیانت کنند.

حجت‌الاسلام والمسملین سید ابراهیم رئیسی امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) افزود: خوشبختانه امروز در سازمان روحانیت کشور در مقایسه با سایر صنف ها با تخلف کمتری مواجه هستیم که نشان دهنده توجه و اهتمام روحانیت به این جایگاه است.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: با شناخت آسیب‌ها و حضور پیشکسوتان حوزه در نقش معلم می‌توان به مصون سازی حوزه پرداخت. یکی از آسیب‌های جدی، فضای مجازی است هر چند نمی‌توان مانع از ارتباطات الکترونیک شد اما باید با تحکیم پایه‌های اعتقادی از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

رئیسی ادامه داد: عده ای تصور می‌کنند قداست جایگاه روحانیت بدان معناست که روحانیون نباید در فعالیت ‌ها و مدیریت های سیاسی وارد شوند در صورتی که متناسب با نیاز جامعه امروز این سخن پذیرفته نیست.امام خمینی(ره) توانست سیاست و اخلاق را پیوند دهد چرا که دین مداری منافاتی با در اختیار داشتن منصب ندارد و می‌توان با لباس روحانیت به تسخیر دل‌ها پرداخت. مردم به جامعه روحانیت اعتماد دارند و تنها عده‌ای معدود با تن کردن لباس روحانیت در جهت به دست آوردن مطامع خود تلاش می کنند.

رئیسی در خصوص وظایف دادگاه ویژه روحانیت نیز گفت: این دادگاه در تحقق اهدافی همچون صیانت از جایگاه روحانیت دارای اهمیت است البته حضور دستگاه قضائی در سازمان روحانیت در آخرین مرحله قرار دارد.نباید اجازه داد برخی از مسائل در نهاد روحانیت به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کشیده شود اینها از آسیب‌هایی است که باید مورد باشد و با ایجاد ساز و کارهایی در حوزه پیشگیری قدم‌های مهمی را در کاهش پرونده های قضائی دنبال می‌کنیم. روحانیت باید عهده دار مدیریت سیاسی و اجتماعی در امور باشد تا بتوان فقه را در جامعه اسلامی پیاده‌ کرد.

جامعه اسلامی بدون اتحاد، بیمار است

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در تالار فجر همدان، درباره آینده اصلاحات با بیان این‌که «باید برای تقویت احزاب تلاش کنیم تا مسیر دموکراسی و آزادی را دنبال کنند»، اظهار کرد: باید با تدبیر مسئولان فضایی فراهم شود تا همه سلایق و گروه‌ها به سادگی گردهم جمع شده و مباحثه کنند و هیچ گرفتاری نباشد.

وی با اشاره به بیانات امام(ره)، خاطرنشان کرد: اگر این نظام شکست بخورد نه تنها خودش شکست خورده بلکه اساسا تفکر حکومت دینی از بین رفته و به دین و اعتقادات مردم خدشه وارد می‌شود. اگر این نظام صدمه ببیند دیگر هیچ ملتی به سراغ حکومت دینی نمی‌رود و اگر به این نظام لطمه وارد شود نه فقط فیزیک نظام از بین می‌رود بلکه تئوری آن نیز نابود می‌شود.

وی جمهوریت و اسلامیت را پایه‌های نظام دانست و خاطرنشان کرد: اگر نظام بر پایه این دو باشد با تغییر مسئولان هم این نظام پایدار می‌ماند اما اگر این دو نباشد مسئولان هر چند شایسته هم باشند نظام از هم می‌پاشد.

منتجب نیا با تاکید بر این‌که «جمهوریت یعنی مطالبه و رای مردم»، خاطرنشان کرد: در این نظام انقلابی نباید افراد متحجر و کسانی که انقلاب را قبول ندارند تئوری پردازی کرده و مسئولان هم به نظریات آنان توجه کنند. «کسانی که می‌گویند رای مردم تاثیری ندارد نباید تئوریسین باشند»، تا زمانی که دانشمندان و علماو مسئولان اسوه اسلامی نباشند نمی‌توانند اسلامیت نظام را تامین کنند.

وی با تاکید بر این‌که «تا زمانی که جامعه اسلامی اتحاد نداشته باشد آن جامعه بیمار است»، اضافه کرد: کسانی که به فرقه گرایی و اختلاف میان مذاهب دامن می‌زنند در تلاش شکستن اقتدار ما هستند.

29214

کد N1806022

وبگردی