آفتاب

رئیس مرکر تحقیقات سرطان کشور در برابر پرسش‌های همشهری آنلاین

رئیس مرکر تحقیقات سرطان کشور در برابر پرسش‌های همشهری آنلاین

همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: سرگیجه، سردرد، تهوع، تشدید ضربان قلب، نارسایی قلبی، سوزش و آبریزش چشم، تشدید بیماری‌های تنفسی، سکته‌های قلبی و مغزی تنها بخشی از عوارض نامطلوب آلودگی هواست.

آلودگی هوا اثرات مخرب و جبران‌ناپذیر دیگری هم دارد که یکی از آنها ارتباط آلودگی هوا با ابتلا به سرطان است. اما این ارتباط به چه میزان است؟

 رئيس مركز تحقيقات سرطان كشور در گفت‌و‌گو با همشهري آنلاين هشدار مي‌دهد آلودگي هوا با بروز و ابتلا به سرطان 100 درصد ارتباط دارد و سرطانزا است اما در عين حال اضافه مي‌كند كه فرايند ابتلا به سرطان و تغيير سلولي بين 15 تا 20 سال زمان مي‌برد.

پروفسور محمد اسماعيل اكبري از شدت آلودگي هوا در تهران ابراز تاسف مي‌كند و از نبود همكاري بين‌بخشي بين دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مرتبط هم انتقاد مي‌كند.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهييد بهشتي خاطرنشان مي‌كند: 60 درصد آلودگي هوا ناشي از دود وسايل نقليه و به ويژه موتور‌سيكلت‌ها است و حدود 30 درصد نيز حاصل كارخانه‌هاي مولود ريزگردهاست.

اكبري مي‌گويد: تا وقتي خودرو زياد است، كيفيت بنزين مصرفي پايين است و خودروهاي تك سرنشين به دلايل مختلف زياد تردد مي‌كنند وضعيت از اين بهتر نخواهد بود.

فوق تخصص جراحي غدد تاكيد مي‌كند: در حالي كيفيت بنزين مصرفي در ايران پايين است كه در كشورهاي اروپايي سال‌هاست سوخت جایگزین آن را پیدا کرده‌اند.

رئيس مركز تحقيقات سرطان كشور مي‌گويد: براي حل معضل بزرگ آلودگي هوا، همه بايد تلاش كنند و فرايندهاي سياسي كاري را كنار بگذارند و فقط و فقط به فكر مردم و سلامت مردم باشند تا به همت همه، معضل آلودگي هوا يكبار براي هميشه حل شود.

همشهري آنلاين در ادامه گفت‌و‌گو از پروفسور اكبري درباره امواج الكترو مغناطيس و ارتباط آنها با بروز سرطان سوال مي‌كند او در اين باره مي‌گويد: امواج الكترو مغناطيس در زندگي انسان امروزي با تنوع و كاربردهاي مختلف ديده مي‌شود كه يكي از آنها استفاده از تلفن‌هاي همراه است. تلفن‌هاي همراه كه امروزه دست مردم است و همه حتي كودكان هم از آنها استفاده مي‌كنند، امواج الكترو مغناطيس دارد و در صورت استفاده زياد مي‌تواند در دراز مدت تغييرات سلولي ايجاد كند.

از او مي‌پرسيم اين روزها در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌خوانيم كه مردم بهتر است از گوش راست براي گفت‌و‌گو با تلفن همراه استفاده نكنند چرا كه ميزان آسيب جدي‌تر است، اين مطلب تا چه حد مورد تاييد است؟ اكبري مي‌گويد: استفاده از گوش راست و چپ تفاوتي نمي‌كند، توصيه مهم  اين است كه مردم كمتر از تلفن همراه استفاده كنند.

رييس مركز تحقيقات سرطان كشور همچنين درباره استفاده مردم از مایكروفر مي‌گويد: مایكروفر داراي امواج الكترو‌مغناطيس است اما تاكنون ارتباط بين استفاده از مایكروفر با ابتلا به سرطان به اثبات نرسيده است اما مردم بدانند كه با گرم كردن و پختن غذا اتفاق بيولوژيك بدي رخ نخواهد داد.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطر نشان مي‌كند مردم نگران ارتباط بين ليزر و ابتلا به سرطان هم نباشند زيرا عليرغم آنكه ليزر همچون چاقوي دولبه است اما سرطان‌زا نيست.

کد N1805706

وبگردی