آفتاب

پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا هفته آینده/بودجه شیر مدارس هنوز پرداخت نشده‌است

پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا هفته آینده/بودجه شیر مدارس هنوز پرداخت نشده‌است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور تا هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی الله‌یار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آموزش و پرورش چه میزان معوقات دارد و چه زمانی پرداخت خواهد شد، گفت: در حال حاضر از سال 95 سه ماه معوقه حق‌التدریسی‌ها و حق‌الزحمه امتحانات مانده است که در سال 96 پرداخت خواهد شد که میزان کل اعتبارات معوقه سالی 70 میلیارد تومان برآورد شده است. در بخش معوقات بلندمدت متاسفانه آموزش و پرورش موارد را احصا نکرده است و یکی از پیشنهاداتی که ما به مجلس دادیم این است که یک کارگروه تشکیل و در آن تمام مطالبات آموزش و پرورش در سال‌های اخیر مشخص و محاسبه شود و ظرف یک سال تمامی آنها پرداخت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا برآوردی صورت گرفته که آموزش و پرورش در تعطیلات چند روز اخیر چه میزان متضرر شده است، گفت: چون تعطیلی چند روز اخیر قابل کنترل بوده قابل جبران است و زمانی آموزش و پرورش با بار مالی مواجه خواهد شد که ما بخواهیم یک دوره طولانی‌تری را تعطیل کنیم. این تعطیلات با برگزاری کلاس‌های جبرانی جبران خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا آزمون استخدامی جدیدی برگزار خواهد شد گفت: برگزاری آزمون‌های استخدامی به مجوزهای سازمان امور استخدامی مربوط می‌شود اما امسال به آموزش و پرورش برای استخدام 8هزار و 200 نفر مجوز داده شد و ما آزمون برگزار کردیم که تعدادی جذب شدند و تعدادی از ظرفیت‌ها خالی مانده است که با هماهنگی سازمان امور اداری استخدامی می‌خواهیم مجوزهای خالی را به آزمون بعد منتقل کنیم.

الله‌یار همچنین درباره عدم پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور گفت: در این رابطه تخفیف اعتبار لازم را گرفته‌ایم که تا آخر هفته آینده در حوزه فوق‌العاده شغل و حق مسکن این فرهنگیان تسویه حساب خواهیم کرد مدارس خارج از کشور تنها مربوط به آموزش و پرورش نیست و اداره آن نیازمند کار مشارکتی است و قرار است تغییری در شیوه مدرسه داری اینها طراحی کنیم و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها این شیوه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 5/9 درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال به 5/11 درصد افزایش یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره انتقادات به استانی شدن بودجه آموزش و پرورش توضیح داد و افزود:‌ استانی شدن بودجه پیشنهاد دولت است و مجلس این اختیار را دارد که پیشنهاد دولت را بپذیرد یا خیر. اما قطعا جامعه فرهنگیان با استانی شدن بودجه مطالباتشان دچار وقفه نخواهد شد و مشکلی در پرداخت حقوقشان به وجود نخواهد آمد. البته ما دغدغه پرداخت در سایر موارد را داریم و پیشنهاد ما این است که یک کمیته نظارتی متشکل از آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه دستورالعملی را در این زمینه مشخص و تنظیم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره عدم توزیع شیر در مدارس و علت آن گفت: بحث توزیع شیر چهار حلقه متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش است و تا زمانی که این چهار حلقه به وظایف خود عمل نکنند شیر توزیع نمی‌شود. تا این لحظه دو جلسه کمیته شیر برگزار شده اما همچنان اعتبار لازم برای آن ابلاغ نشده است و تا زمانی که اعتبار تامین شیر ابلاغ نشود ما نمی‌توانیم با شرکتی قرارداد ببندیم. ما بارها اعلام هشدار کردیم که سه ماه از سال تحصیلی گذشته اما نتوانستیم شیر را در مدارس توزیع کنیم.

ادامه دارد...

کد N1805616

وبگردی