آفتاب

فرستاده‌ حزب کمونیست چین؛ مهمان دو عضو مجمع تشخیص/برجام موجب سردی روابط با چین می‌شود؟

فرستاده‌ حزب کمونیست چین؛ مهمان دو عضو مجمع تشخیص/برجام موجب سردی روابط با چین می‌شود؟

ایلنا نوشت: صبح امروز «لی جون» معاون بین‌الملل حزب حاکم چین با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار محسن رضایی به رابطه بسیار خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین اشاره کرد و گفت: حضور هیأت‌های بلندپایه دو کشور نویدبخش گسترش روابط و آینده درخشان میان دو کشور خواهد بود. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از نقش مؤثر آقای شی جین پینگ» رهبر حزب حاکم چین، تصریح کرد: انسجام روابط و نزدیکی دو ملت ایران و چین نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر و امیدبخش‌تر شده است.

رضایی، با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه‌ اخیر، به نقش مؤثر ایران در پایان دادن به حضور و ادامه حیات گروه افراطی و جنایتکار داعش اشاره کرد و گفت: امروز، ایران لنگرگاه امنیت منطقه است و اقدامات جمهوری اسلامی در سالهای اخیر نشان داد که ما به دنبال منطقه‌ای آرام، امن و باثبات هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تجارب مفید جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای، ضمن اعلام آمادگی برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات با سایر کشورها از جمله چین، تصریح کرد: انتظار داریم کشور دوست و برادر چین، در زمینه انتقال تجربیات اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور ما حضور فعالانه داشته باشد.

رضایی ایجاد محدودیت برای گسترش روابط چین با جمهوری اسلامی ایران را خواست نظام سلطه دانست و تصریح کرد: امیدواریم دوستان چینی تلاش کنند تا بر محدودیت‌ها فائق آیند و شاهد روابطی درخشان، توسعه‌یافته و باثبات میان دو کشور باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اقدامات ماجراجویانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در منطقه اشاره کرد و افزود: رفتارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی باعث تضعیف حضور آنان در منطقه شده و خواهد شد، همچنان که مداخلات آنان در سوریه و عراق به کاهش نفوذ آنان در این دو کشور و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه منجر شده است.

در ادامه این دیدار آقای لی جون، معاون بین‌الملل حزب حاکم چین یکی از موانع گسترش روابط ایران و چین را وجود نظام حکمرانی جهانی دانست که کشورهای غربی در آن نقش‌آفرینی زیادی دارند. وی گفت: ما هم تلاش می‌کنیم یک نظام جهانی برابر و عادلانه برای همه مردم دنیا بسازیم، چرا که توسعه کشورها می‌تواند از راه‌های گوناگون و بنا بر ویژگی‌های خاص آنان صورت گیرد و لزومی ندارد ما از غربی‌ها پیروی کنیم.

اگر آمریکایی‌ها یک صدم پول جنگ‌ها را صرف رفاه کشورها می‌کردند، امروز محبوبیت داشتند
همچنین بنا بر این گزارش حداد عادل نیز در دیدار با معاون بین‌الملل حزب کمونیست چین با تاکید بر اینکه امیدواریم چین در عین حال که به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد یک الگوی متفاوتی نسبت با دنیای غرب به نمایش بگذارد، بیان کرد: ما به عنوان یک کشور کهن آسیایی پس از انقلاب نگاه متفاوتی نسبت به چین داشته‌ایم. احساس ما این است که می‌توانیم براساس الگوی مورد رضایت دوطرف روابط مستمر سازنده و مثبتی با چین داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: احساس می‌کنم میان مقامات چینی و ایرانی برنامه‌ای برای دیدار و تبادل نظر مستمر بوجود آمده که مثبت است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: انسان احساس می‌کند منطق انسانی و قابل درک در آن رفتارهای سیاسی وجود ندارد. در ۲۰ سال اخیر امریکایی‌ها چقدر پول صرف جنگیدن در افغانستان عراق و سوریه کردند و چقدر آدم کشتند و خسارت به این کشورها زدند. اگر یک صدم این پول صرف رفاه این کشورها می‌کردند چقدر محبوبیت پیدا می‌کردند.

حدادعادل با تاکید بر اینکه امیدواریم چین در عین حال که به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد یک الگوی متفاوتی نسبت با دنیای غرب به نمایش بگذارد، بیان کرد: ما به عنوان یک کشور کهن آسیایی پس از انقلاب نگاه متفاوتی نسبت به چین داشته‌ایم. احساس ما این است که می‌توانیم براساس الگوی مورد رضایت دوطرف روابط مستمر سازنده و مثبتی با چین داشته باشیم.

وی افزود: با خردمندی که در رهبران امروز چین سراغ داریم امیدواریم چین در تحقق این الگو روز به روز موفقتر شود.

لی جون نیز در ادمه این دیدار گفت: ایران و چین کشورهای باستانی هستند که از گذشته تا به امروز دوست یکدیگر بودند. این نخستین سفرم به تهران است. در دو روز گذشته من از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران و افزایش رشد ایران به ویژه در مبارزه با فقرزدایی و آموزش و پرورش مطلع شدم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم که هیاتی از مجمع به چین دعوت شوند تا درباره فقرزدایی و آموزش و پرورش و... رایزنی کنند.

حدادعادل به سفر دو سال پیش خود به چین اشاره کرد و گفت: در آن سفر من حامل این پیام از طرف جمهوری اسلامی بودم که برجام موجب سردی و سستی روابط مان با چین نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تصور می‌کنم پس از ۲۷ ماه از آن سفر، صحت آن سخن و تصمیم برای مقامات چینی اثبات شده باشد و این نشانه اراده مصمم رهبران ایران برای داشتن روابط سازنده با کشورهایی همچون چین و روسبه و هند و دیگر کشورهایی است که اهداف استعماری را دنبال نمی‌کنند.

رییس سابق مجلس با اشاره به برجام ابراز داشت: پس از برجام و عمل به تعهداتمان امریکا به تعهداتش عمل نکرد و این تجربه ای شد تا راه مستقل خود را بدون تکیه به قدرت‌های استعمارگر ادامه بدهیم.

29215

 

کد N1805167

وبگردی