آفتاب

سناریو تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران به روایت رحیم صفوی

سناریو تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران به روایت رحیم صفوی

مهر نوشت: دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در تشریح سناریوهای تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران اظهار داشت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه است.

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی که به استان هرمزگان سفر کرده است، در تشریح وضعیت دفاعی و امنیتی این منطقه اظهار داشت: لبه جلویی منطقه نبرد در جنگ احتمالی آینده و اولین لایه دفاعی در برابر هرگونه تهدید هواپایه یا دریاپایه، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است، هر چند که ما احتمال وقوع تهدیدات نظامی را بعید می دانیم با این حال، نیروهای مسلح همواره باید با تقویت اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی، خود را برای بدترین سناریوها آماده نگه دارند.

اهم اظهارات رحیم صفوی به شرح زیر است:

* ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

* ایران اسلامی با نصرت و هدایت الهی و توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف و رهبری حکیمانه و دوراندیشانه معظم رهبری و انسجام و اتحادملی، به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده است. وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است.

*جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این جز با خروج نیروهای بیگانه از منطقه و همکاری هشت کشور پیرامون منطقه خلیج فارس امکان پذیر نیست.

* ایران سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری  در زیرساخت های استان‌های همجوار خلیج فارس و تنگه هرمز کرد. دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و منافع اقتصادی کشور از جمله دفاع از پالایشگاهها، بنادر و تأسیسات اقتصادی در برابر تهدیدات به عهده نیروهای مسلح است، بنابراین روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیروهای مسلح باید ادامه پیدا کند.

*ما در کل دنیا کمتر منطقه ای همانند خلیح فارس و تنگه هرمز داریم، قدرت های بزرگ جهان به ویژه قدرت های بحری به این منطقه نظر دارند چون لایه های مختلف ژئوپلیتیکی، ژئوکالچر، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیک و مسائل استراتژیک دفاعی و امنیتی در این منطقه بر هم منطبق است.

*ما برای صادرات نفت نباید صرفاً به تنگه هرمز متکی باشیم، بلکه باید لوله های انتقال نفت و گاز را به جاسک وصل کنیم و یا خطوط انرژی برق، راه آهن و لوله های نفت و گاز را از مسیر جنوب ایران به عراق، سوریه و مدیترانه متصل کنیم.

27214

کد N1805017

وبگردی