آفتاب

۵۰۰ هزار کودک غیرایرانی زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند/ جهت‌گیری کلی ما حرکت به سوی عدالت آموزشی است

۵۰۰ هزار کودک غیرایرانی زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند/ جهت‌گیری کلی ما حرکت به سوی عدالت آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه جهت‌گیری کلی وزارتخانه به سوی کاهش نابرابری و حرکت به سوی عدالت آموزشی است، گفت: ۵۰۰ هزار کودک غیرایرانی زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند زیرا معتقدیم احترام به کرامت انسان مرز جغرافیایی نمی‌شناسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید محمد بطحایی صبح امروز در صبح امروز در نخستین اجلاس گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی گفت: وزارت آموزش و پرورش از بزرگ‌ترین دستگاه‌های دولت است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با افراد جامعه در ارتباط است و هر تغییر در وزارت آموزش و پرورش در دیگر اجزا جامعه اثرگذار است.

وی با بیان اینکه حق آموزش از حقوق بنیادی هرانسانی است و بی‌توجهی به آن گوهر هستی را تهدید می‌کند، اظهار داشت: علیرغم مسئولیت‌های بسیار و تمام تنگنا‌ها، وزارت آموزش و پرورش در تمامی نقاط کشور حتی یک مدرسه دایر کرده است. همواره جهت‌گیری کلی ما به سوی کاهش نابرابری و حرکت به سوی عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشحالیم مدارس ایران میزبان غیرایرانیان نیز است و آن‌ها هم درس می‌خوانند. ۵۰۰ هزار کودک غیرایرانی زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند زیرا معتقدیم احترام به کرامت انسان مرز جغرافیایی نمی‌شناسد.

بطحایی تدوین منابع درسی حقوق شهروندی و تدریس آن‌ها، برنامه آموزش حقوق و تکالیف، جذب و نگهداشت هشت هزار نفر برای آموزش خانواده، انتشار کتب حقوق شهروندی، آموزش مدیران و معلمان در قالب کارگاه‌های آموزشی، تشکیل کمیته مسائل اهل سنت، تلاش برای آموزش زبان و گویش‌های محلی، تهیه و تدوین ۵۵ عنوان کتاب حقوق شهروندی، طرح آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، طرح بسته‌های بهداشتی و آموزشی برای دختران دانش‌آموز، جذب کودکان بازمانده از تحصیل که به مدرسه نیامده بودند و ارائه بودجه به کودکان کم‌توان و بهزیستی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این باره عنوان کرد.

روحانی پس از سخنان بطحایی تصریح کرد: مهم‌ترین وزارتخانه ما هم از نظر مسئولیت فرهنگی و وسعت، آموزش و پرورش است. اولین نکته‌ای که باید به دانش‌آموز یاد بدهند حقوق شهروندی آن‌ها است. آن‌ها باید حق خود را در کلاس، معلم، وزارتخانه، مدرسه و کشور و سایر مسئولان یاد بگیرد.

وی اضافه کرد: حقوق شهروندی برای دانش‌آموزان باید هم در کتاب‌های درسی آموخته شود و هم در مقام عمل آموخته شود؛ یعنی معلم سر کلاس با رفتار خود و پاسخگو بودنش و احترام به دانش‌آموز حقوق شهروندی را در ذهن دانش‌آموزان ما شکوفا کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جزو حقوق شهروندی مهم دانش‌آموزان مهارت زندگی است. مدرسه‌ها باید به فرزندان ما یک نوع مهارت به گونه‌ای بیاموزند تا وقتی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد کار و شغلی را انجام دهد. اخلاق جزو حقوق بچه‌های ماست. حقوق اقلیت‌ها و مذاهب و زبان آن‌ها که براساس قانون اساسی باید بیازموند، نیز جزو حقوق شهروندی است.

کد N1804998

وبگردی