آفتاب

ترمه‌بافی در گروه هنرهای سنتی احیا شد

ترمه‌بافی در گروه هنرهای سنتی احیا شد

کارگاه نساجی سنتی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با راه‌اندازی دستگاه ترمه‌بافی؛ این هنر را به عنوان حلقه‌ای مغفول و منسوخ شده احیا کرد.

به گزارش ایلنا، مریم نعمت طاوسی (مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) این مطلب را در گزارش عملکرد به مناسبت هفته پژوهش اعلام کرد.

او افزود: گروه هنرهای سنتی متناسب با اهداف و وظایف خود در سال ۹۵ و شش ماهه اول ۹۶ در بخش‌های پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و اجرایی فعال بوده است.

او از طرح‌های پژوهشی موظف، مقالات علمی فارسی، مقالات انگلیسی، تالیف و ترجمه کتاب، شرکت اعضا در همایش‌ها و نشست‌ها، داوری مقالات علمی، راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌ها و داوری طرح‌های پژوهشی درون سازمانی به عنوان فعالیت‌های گروه هنرهای سنتی در بخش پژوهشی نام برد.

نعمت طاووسی در زمینه فعالیت‌های آموزشی این گروه گفت: در یک سال گذشته ۲۷۰ هنرجو در ۱۹ رشته، در سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته آموزش دیدند.

او در ادامه به برگزاری نشست و کارگاه تخصصی زرگری در دی ماه سال ۹۵، نشست پرده‌های شاهنامه‌ای و رونمایی از یک نمونه پرده شاهنامه در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: یک نشست تخصصی با موضوع ارتقا کیفی سازهای سنتی ایران در شهریور سال جاری برگزار شد.

او همچنین از نمایش آثار هنرهای سنتی در پاویون فرودگاه مهرآباد برای بازدید سران کشور‌ها در مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: ماه گذشته نیز آثار هنرهای سنتی در سالن اجلاس سران سه جانبه نمایش داده شد.

او از مرمت ۳۰ اثر ساز خبر داد و گفت: این ساز‌ها شامل ۲۷ سه تار، ۲ تمبک و ۱ دوتار و تمبک، از دهه‌های گذشته به صورت‌های مختلف وارد انبار کارگاه ساز شده‌ و طی زمان دچار آسیب و نیازمند مرمت اساسی بودند.

نعمت طاووسی افزود: سازهای آسیب دیده در مدت ۳ ماه از خرداد تا مرداد سال ۹۶ مورد تعمیر تخصصی، سرویس و رگلاژ قرارگرفته و برای هر گونه تصمیم اعم از فروش یا نمایش آماده شدند.

او همچنین از احیاء هنر ترمه بافی به عنوان حلقه‌ای مغفول و منسوخ شده خبر داد و گفت: کارگاه نساجی سنتی گروه هنرهای سنتی برای حفظ انسجام و یکپارچگی مهارت‌های نساجی سنتی دستگاه ترمه بافی را راه اندازی کرد.

مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این مهم با انجام پژوهش و کارعلمی و عملی بعد از نزدیک ۵۰ سال فراموشی توسط روح اله دهقانی انجام شده است.

او با اشاره به کتیبه‌های سردر ورودی نهاد ریاست جمهوری، کتیبه‌های سردر سازمان میراث فرهنگی، کتیبه‌های نشان‌های کارگاه‌های هنرهای سنتی و کتیبه‌های نشان‌های کارگاه‌های هنرهای سنتی گفت: گروه هنرهای سنتی در مدت دو سال اخیر اقدام به اجرای ۴ مورد خدمات هنری- تخصصی برای واحدهای اداری دولتی کرده است.

کد N1804976

وبگردی