آفتاب

مبلغ: پشتیبان دولتیم نه «پشیمان»| کیانوش‌راد: روحانی گاهی بار پاسخگویی را تنهایی به دوش می‌کشد

مبلغ: پشتیبان دولتیم نه «پشیمان»| کیانوش‌راد: روحانی گاهی بار پاسخگویی را تنهایی به دوش می‌کشد

نامه‌نیوز نوشت: یک فعال اصلاح‌طلب معتقدم کمپین پویش پشیمانی به هیچ وجه موجودیت واقعی ندارد، دلیل عمده عدم حمایت آن توسط چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب است.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات درباره کمپین پویش پشیمانی گفت: راهبرد اصلاح طلبان، پشتیبانی تمام قد از دولت است. بالاخره دولت بایستی به مردم خدمت کند و مشکلات آنها را حل و فصل نماید؛ همه باید به دولت کمک کنند؛ نه تنها اصلاح طلبان و اصول گرایان، بلکه تمام دستگاه های حاکمیتی و همگی جریان های سیاسی باید کمک کنند تا این مشکلات عدیده ای که در جامعه وجود دارد، مرتفع شود. مشکلاتی که بسیاری از آنها از گذشته به امروز به ارث رسیده است. در عین حال انتقاد سازنده و هشدارهای مکرر داده شود تا مبادا غفلت و کوتاهی صورت بگیرد؛ اگر هم خطاهایی هست، به صورت شفاف تذکر داده شود تا دولت هم بتواند حرکت خودش را ادامه بدهد و هم از بستر سازنده، خارج نشود.

وی در ادامه گفت: نمی خواهم این موضوع را نفی کنم که برخی هم در کمپین از روی دلسوزی و انتقاد سازنده حضور دارند؛ ولی اصل کمپین و این حرکت خیلی محسوس است که صرفا در پی ایجاد و فضاسازی علیه دولت است؛ موضوع روشنی است و هر فردی که حتی آگاهی اندکی هم داشته باشد از مسائل، به این نکته پی می برد که دست های مشکوکی پشت این کمپین حضور دارد. مگر می شود تنها با گذشت سه ماه، کسانی که آن حضور حماسی را رقم زدند، بگویند: «پشیمانیم»؟ کدام عقلانیت و واقع بینی ایجاب می کند که بعد از گذشت سه ماه، از رأی خودشان پشیمان بشوند؟ یک سال بگذرد، ببینند خرابی هایی به بار آمده یا چه عملکرد های منفی رخ داده است؛ آن موقع می شود از این دست اقدامات دفاع کرد.

مبلغ گفت: معتقدم این کمپین به هیچ وجه موجودیت واقعی ندارد. دلیل عمده عدم حمایت آن توسط چهره های شاخص اصلاح طلب این است که قرار است بعد از این چه اتفاقی بیافتد؟ همان کسانی که اعلام می کنند از رأی به آقای روحانی پشیمان هستیم، اگر برگردیم چند ماه عقب تر و به ایام انتخابات، اگر بخواهند رأی بدهند به چه کسی رأی می دهند؟ مردم با آن حرکت حماسی خودشان ضمن اینکه می خواستند تداوم عقلانیت، اعتدال و آرامش در جامعه باشند، می خواستند جلوی بازگشت به عقب و به قدرت رسیدن آن جریان کذایی را بگیرند و این پیروزی بزرگی را به دست آوردند. چه شده است که ظرف مدت سه ماه می گویند پشیمان شده ایم؟

به جای برخورد احساسی با کاستی‌ها، راه‌حل موثر ارائه کنیم

ایسنا نوشت:

محمد کیانوش‌راد با بیان اینکه آنچه باعث می‌شود در شرایط کنونی جامعه ما، اصلاحات همچنان به عنوان روشی مورد قبول همه جریان‌های سیاسی قرار گیرد آن است که اصلاحات روشی تدریجی برای بهبود وضعیت اجرایی کشور است. امروز حتی اصولگرایان نیز از اندیشه اصلاحی برای پیگیری اهداف خود بهره می‌گیرند و مساله اصلاحات نه به عنوان برچسب یک گروه سیاسی معین بلکه به عنوان روشی برای اصلاح نارسایی‌ها و کاستی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

کیانوش‌راد با اشاره به اینکه جامعه پرتحرک ایران ناگزیر باید از مهندسی تدریجی اجتماعی برای دستیابی به آرمان‌ها و آمال خود استفاده کند تاکید کرد: دولت روحانی با توجه به مجموعه شرایط تاکنون از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده است و طرح مسائلی همچون عبور از روحانی به معنای عبور از یک شخص نبوده بلکه به معنای عبور از یک روش اصلاحی تدریجی برای اداره کشور است. باید توجه داشت که تداوم عقلانیت سیاسی در شرایط فعلی تنها راه عبور از بحران‌های کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخورد احساسی برای بیان کاستی‌ها کفایت نمی‌کند بلکه باید راه‌حل‌های اجرای موثر که تنها در سایه اجماع ملی در میان نخبگان چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا به دست می‌آید بیان شود. بیان پشیمانی بابت حمایت از دولت ممکن است مبتنی بر نوعی احساس از عدم کامیابی یا تداوم برخی مشکلات باشد اما با این وجود تاثیر ضمنی مثبت آن نیز می‌تواند در برگیرنده این مضمون باشد که دولت قابلیت پاسخگویی و تبیینی خویش را افزایش دهد. آنچه از ابتدای دولت قبلی روحانی مطرح بوده است، موضوع غیرفعال بودن بخش رسانه‌ای و تبیینی دولت برای مردم است. روحانی گاهی بار پاسخگویی به مردم را تنهایی به دوش کشیده است و این مساله ضعفی سیستمی در دولت است و دولت باید به توانمندسازی خویش در بحث ارتباط با مردم و پاسخگویی به آنها بپردازد.

27214

کد N1804872

وبگردی