آفتاب

آمریکا قطعنامه مصر درباره قدس را وتو کرد

آمریکا قطعنامه مصر درباره قدس را وتو کرد

ایرنا نوشت: نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بر خلاف رای مثبت 14 عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس، رای منفی داد و آن را وتو کرد.

نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی برگزار شد که پیش از این هم 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا خواسته بودند به قطعنامه های شورای امنیت درباره قدس احترام بگذارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 6 دسامبر و در تصمیمی یکجانبه، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی نامید و به وزارت خارجه خود دستور داد تا شرایط انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی به قدس را فراهم سازد.

به دنبال این تصمیم دوبار شورای امنیت تشکیل جلسه داد که در نخستین نشست، 14 عضو شورای امنیت بدون تصویب یا طرح قطعنامه ای از آمریکا خواستند تا در این باره تجدید نظر کند اما آمریکا نپذیرفت.

کشورهای اسلامی پس از این اقدام هم دست به کار شدند و با تشکیل جلسات متعدد در سازمان همکاری اسلامی و همچنین نشست وزرای خارجه کشورهای عربی، پیش نویس قطعنامه ای آماده شد که مصر به دلیل عضویت در شورای امنیت آن را ارائه داد.
در این پیش نویس، بدون ذکر نام کشور یا محکوم کردن کشوری، هر اقدامی برای تغییر وضعیت قدس را لغو می کند و از تمامی کشورها می خواهد از انتقال سفارت خود از سرزمین های اشغالی به قدس خودداری کنند.

حال با اصرار آمریکا بر تصمیم اعلام شده و مخالفت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر، باید دید مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این باره چه اقدامی خواهد کرد.

پیش بینی ها حکایت دارد که این پیش نویس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای مثبت اکثریت کشورها تصویب شود.

49311

کد N1804790

وبگردی