آفتاب

نارضایتی پایتخت‌نشینان افغانستان از خدمات شهرداری کابل

نارضایتی پایتخت‌نشینان افغانستان از خدمات شهرداری کابل

همشهری آنلاین: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از نیمی از ساکنان کابل، پایتخت افغانستان از عرضه خدمات شهرداریِ این شهر راضی نیستند و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ساکنان شهرهای چاریکار، هرات و بلخ خدمات شهرداری این شهرها را رضایت‌بخش گزارش کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این نظرسنجی امسال (۲۰۱۷) از سوی دیده‌بان شفافیت افغانستان با شرکت ۴۴۴۴ فرد بزرگسال در ۹ مرکز ولایت‌های افغانستان انجام شده است.

این گزارش عرضه خدمات شهرداری در شهرهای بامیان، چاریکار، گردیز، هرات، جلال آباد، کابل، قندوز، محمود راقی و مزارشریف را تحت پوشش قرار داده است.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد در شهر چاریکار در شمال کابل بالاترین میزان رضایتمندی (۶۸ درصد) و در شهر گردیز پائین‌ترین میزان رضایتمندی از عرضه خدمات شهرداری‌ گزارش شده است.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، ۶۵ درصد ساکنان این شهرها از بهبود خدمات شهرداری در ۱۲ ماه گذشته گزارش داده‌اند.

قسمت اصلی این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان می‌خواهد تا در مورد ۱۶ شاخص مختلف رده‌بندی انجام دهند. ۱۱ شاخص مربوط به ارائه خدمات شهرداری‌ها از جمله جمع‌آوری زباله‌ها، فراهم‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس شهری و حفظ و مراقبت از زیرساخت‌ها هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، هرچند شهرداری کابل یکی از پائین‌ترین میزان‌ها رضایتمندی را در نظر سنجی از آن خود کرده اما دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید این میزان نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است.

مقام‌های شهرداری کابل نیز می‌گویند برنامه‌های زیاد را برای بهبود وضعیت این شهر اجرا می‌کنند اما چالش‌های موجود در واقع میراثی از گذشته است.

کابل یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای افغانستان است و اکنون به گفته ساکنان آن به آلوده‌ترین شهر افغانستان تبدیل شده است. با گذشت هر روز به جمعیت کنونی آن افزوده شده و مشکلات هم بیشتر می‌شود. عمده‌ترین مشکل پایتخت اکنون نبود سیستم مدیریت زباله، ترافیک سنگین و خرابی جاده‌ها عنوان شده است.

کد N1804768

وبگردی