آفتاب

سالانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات آلودگی هوا هزینه می‌شود

سالانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات آلودگی هوا هزینه می‌شود

قائم‌مقام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ۴۸/ ۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود، گفت: سالیانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ قائم‌مقام وزارت بهداشت در نشست خبری صبح امروز با اشاره به هزینه‌های آلودگی هوا گفت: هفت درصد از تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود. در کشور ما نیز ۴۸/ ۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود که سالیانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌کنیم.

او درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌های تنفسی، قلبی، سرطان‌ها و کبد گفت: با توجه به مطالعاتی که انجام شده آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می‌تواند منتسب به این بیماری‌ها باشد. این آمارها نیز به مدل مطالعاتی بستگی دارد و طبق آن متفاوت است. در فصل زمستان با توجه به بیماری‌های فصلی افزایش بستری وجود دارد همچنین از زمستان سال گذشته و زمستان امسال تفاوت معناداری در رابطه با افزایش مراجعات بیمارستانی نداشتیم.

حریرچی با تاکید بر اینکه طبق ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه پوشش بیمه سلامت برای آحاد جمعیت کشور اجباری است، گفت: با توجه به این بند برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط مشخص شده بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران برسد. همچنین طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه حقی همگانی محسوب می‌شود و طبق اعلام وزیر کار و رفاه ۷ میلیون ایرانی فاقد بیمه سلامت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به رویکرد بین‌المللی به ویژه در حوزه سلامت گفت:‌ در حال حاضر در دنیا با این موضوع برخوردهای متفاوتی می‌شود. در برخی از کشورها آن را حق مردم می‌دانند که بار حقوقی متفاوتی دارد.

او درباره فهرست رسمی دارویی کشور تصریح کرد: مساله دارو در قانون برنامه ششم توسعه نیز مطرح شده و طبق آن تجویز دارو خارج از فهرست یادشده تخلف است. در حال حاضر بیش از ۵/۹۸ درصد از کسانی که بستری برای آنها تجویز می‌شود این قانون برای آنها اجرا می‌شود. در کشورهای خارجی این رقم حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد است که همه این آمارها به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد و ربطی به اقتصاد ندارد یعنی اگر مردم در کشور دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت هستند ما باید سیاست‌های خود را بر این اساس تدوین کنیم. ۶۵ درصد از مردمی که فکر می‌کنند که باید به دکتر مراجعه کنند این کار را انجام می‌دهند اما ۹۸ درصد از این افراد خدمات لازم را دریافت می‌کنند ما از پزشکان درخواست می‌کنیم که داروها را براساس اصول بیمه‌ای تجویز کنند چراکه هر دارویی ممکن است برای بیماری فرد مناسب نباشد.

حریرچی به تصادفات و حوادث ترافیکی نیز اشاره کرد و گفت: فردی مانند دکتر حضرتی که یکی از پنج استاد پراستناد در حوزه کار بود و سال‌ها خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده بود به دلیل تصادف در کسری از ثانیه جان خود را از دست داد و در حال حاضر در هر ساعت ۸۸ مجروح به علت سوانح ترافیکی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که این تعداد در مجموع سالیانه به ۸۷ هزار نفر می‌رسد. همچنین هر روز ۴۳ ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که ما حدود ۱۵ هزار فوتی در سال به خاطر تصادفات داریم.

او افزود: در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند همچنین طبق آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی برای عوارض ناشی از آلودگی هوا از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارند.

حریرچی تاکید کرد: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌های زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است و چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود. مهمترین آلوده کننده‌های هوا ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون هستند. در آسیای جنوب شرقی این ذرات ناشی از احتراق خودروها و در خاورمیانه گردوغبار عامل اصلی ایجاد این ذرات هستند.

ادامه دارد...

کد N1804620

وبگردی