آفتاب

روزگاری فیلم‌های فردین را اجاره می‌دادم/از ایرج طهماسب و حمید جبلی خیلی چیزها یاد گرفتم

روزگاری فیلم‌های فردین را اجاره می‌دادم/از ایرج طهماسب و حمید جبلی خیلی چیزها یاد گرفتم

نوزدهمین برنامه زنده اینترنتی «سی و پنج» با اجرای فریدون جیرانی میزبان مجید صالحی بود.

 به گزارش ایلنا، مجید صالحی با اشاره به نقش برخی کارگردان‌ها در زندگی سینمایی‌اش، گفت: برای کارگردان‌هایی همچون مصطفی کیایی و عبدالرضا کاهانی جنس بازی مهم بود. این نوع کارگردانان فقط برای زیبایی قاب این کار را انجام می‌دهند.

 وی ادامه داد: در فیلم «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی هم نقش جدی بازی کردم؛ آقای کاهانی کاراکتر را به آن چیزی که می‌خواهد می‌رساند و خیلی هم تمرین کردیم. بار‌ها گفتند که اگر من در «استراحت مطلق» متفاوت بازی کردم به خاطر همین تمرین‌ها بود اما بخش زیادی از این بازی به گریمی برمی‌گشت که سعید ملکان انجام داده بود و دیده و حس نمی‌شد. گریم من دو ساعت و نیم طول می‌کشید اما همه می‌گفتند مگر گریم داشتی؟

 صالحی درباره ورود خود به سینما گفت: علت اینکه من به سینما آمدم این بود که برای امرار معاش فیلم کرایه می‌دادم که کار غیرقانونی بود. آن زمان ۱۷ ساله بودم. فیلم‌های فرهنگی خوبی که خانواده‌ها دوست داشتند را کرایه می‌دادم اما مادرم شاکی بود. بیشتر فیلم‌هایی که متعلق به مرحوم فردین بود را کرایه می‌دادم. فیلم‌های فردین، جزء فیلم‌هایی بود که مردم دوست داشتند. فیلم‌های سرگرم‌کننده و سالمی بودند. البته فیلم‌های وسترن هم داشتم. «رگبار» آقای بیضایی را هم داشتم البته کمتر اجاره می‌رفت.

 وی ادامه داد: بعد از اینکه به بازیگری علاقه پیدا کردم یک سال به کلاس‌های بازیگری استاد حمید سمندریان رفتم که نگاهم از این بعد تغییر کرد. مرحوم سمندریان تربیت حس، مبانی بازیگری، کارگردانی را به ما آموخت. سمندریان مطالبی می‌گفت که بعد‌ها هم با آن‌ها مواجه می‌شوم. برای مثال تاکید زیادی بر عدم تکرار داشت و بر تاثیرگذاری کنترل حس در برخی مواقع مثلا نگه داشتن عصبانیت در درون آدمی یا اشک را نگه داشتن. لحظه به لحظه کلاس سمندریان برایم ارزش داشت و چیز یاد گرفتم.

 صالحی ادامه داد: من در زندگی‌ام از ایرج طهماسب و حمید جبلی در کار «یکی بود یکی نبود» بیشترین چیز‌ها را آموختم. من جایگزین نقش حمید جبلی در این فیلم شدم. در مورد کارگردانی و فیلمنامه بسیار با این دو بزرگوار گپ می‌زدیم که تاثیرگذار بود. در مرحله بعد، مقطعی که با رضا عطاران بودم و تا به الان، برایم حکم برادر بزرگ‌تر و استاد دارد.

 وی با اشاره به فیلم "شاه‌کش" به عنوان آخرین فیلمی که در آن بازی کرده است، گفت: «شاه‌کش» تازه تمام شده است. قصه جدی است. در آن نقش یک ستوان نیروی انتظامی دارم که جدی است. بازی در این نقش کمی سخت بود چون گریم داشتم و باید کمی اضافه وزن پیدا می‌کردم. قرار بود یک ستوان معمولی باشد. بیلی وایادر می‌گوید: «نقش دیوانه و معتاد و... بازی کردن زیاد سخت نیست، اما یک نقش معمولی را بتوانی طوری بازی کنی که برای مخاطب قابل باور باشد، سخت است.» من هم در این نقش سعی کردم معمولی باشم.

کد N1804288

وبگردی