آفتاب

جایزه معماری اوکراین به معماران ایرانی رسید

جایزه معماری اوکراین به معماران ایرانی رسید

معماران ایرانی برنده بزرگترین جایزه معماری داخلی کشور اوکراین شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استودیوی معماری کیوانی و همکاران امسال در بخش طراحی داخلی در سبک مدرن موفق به کسب عنوان سوم مسابقه Interior Goda شد. این رویداد بزرگترین مسابقه ملی معماری و طراحی داخلی کشور اوکراین است که به صورت سالیانه و در زمینه‌های مختلفی ازجمله طراحی داخلی، لایتینگ، طراحی نئوکلاسیک، طراحی مدرن و طراحی ابژه معماری بین معماران و استودیو‌های معماری فعال در کشور اوکراین برگزار می‌شود.

استودیوی معماری کیوانی و همکاران که در دوره گذشته و به واسطه طراحی پروژه «مهرخانه» موفق به کسب عنوان در این مسابقات شده بود امسال نیز موفق به کسب عنوان سوم مسابقات Interior Goda در بخش استودیو‌های فعال در طراحی داخلی در سبک مدرن شد. این جایزه که برآیندی از فعالیت‌های استودیو معماری کیوانی در کشور اوکراین است در راستای نگاه خلاقانه این گروه معماری ایرانی در حوزه طراحی داخلی مدرن و موفقیت‌های کسب شده توسط آنان در دستاوردهای جهانی بخصوص با پروژه‌های مهرخانه و ارسی خانه به آن‌ها اختصاص یافته است و به این ترتیب معماری ایرانی در این کشور اروپایی توانست احترام همگان را برانگیزد.

در سال ۱۳۸۸ توسط دو برادر معمار، نیما کیوانی و سینا کیوانی تشکیل شد. نیما کیوانی متولد سال ۱۳۶۰ در آستارا و فارغ‌التحصیل کار‌شناسی ارشد در دو رشته معماری و مرمت ابنیه تاریخی است. سینا کیوانی متولد سال ۱۳۶۶ در آستارا و دانشجوی دکتری معماری است. پروژه‌های طراحی شده توسط آنها در طیف‌های متفاوت معماری ازجمله ساختمان‌های مسکونی و تجاری و مرمت آثار باستانی بوده است.

توجه به زیبایی‌شناسی و عملکرد و حس فضای خلق‌شده همراه با درنظر گرفتن معماری بومی و زمینه‌‌گرایی همواره‌ اساس تفکر شکل‌گیری معماری این استودیو بوده است. تاکنون چندین پروژه ثبت آثار ملی میراث فرهنگی توسط این گروه مرمت شده و از پروژه‌های معماری شاخص این گروه می‌توان ساختمان‌های ارسی خانه، مهرخانه، پردیس خانه، کبوتر خانه و مگامال آبادان را نام برد. اغلب پروژه‌های این استودیو از حیث ساختار و روند طراحی، بر پایه معماری ایرانی شکل می‌گیرند. نگاه طراحان این استودیو به معماری ایرانی در برخورد فرمالیستی خلاصه نمی‌شود و بیشتر مبتنی بر نوعی بازتولید اتمسفر است.

استودیو معماری کیوانی و همکاران در پروژه‌های خود همواره به دنبال معماری به معنای تجسم‌بخشیدن روح مکان بوده و وظیفه معمار را خلق مکان‌های معنادار می‌داند.

استودیوی معماری کیوانی و همکاران تا‌کنون موفق به کسب چندین جایزه معتبر بین‌المللی معماری و طراحی شده و در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز معماری اروپا به سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزش معماری ایرانی پرداخته است که به آن‌ها اشاره می‌شود:

- برنده بهترین ساختمان مسکونی سال جایزه معمار خاورمیانه در سال ۲۰۱۷

- فینالیست Europe Architecture Awards در سال ۲۰۱۷ با پروژه Transformable House - برلین

- مدال نقره جایزه بین‌المللی طراحی داخلی A Design Award از کشور ایتالیا سال ۲۰۱۷ برای پروژه «مهر‌خانه»

- فینالیست و نامزد دریافت جایزه معماری آسیا در سال ٢٠١٧ برای پروژه «اُرسی‌خانه»

- طرح برگزیده مسابقه معماری Eco tourism complex Riga درکشور لتونی در سال ۲۰۱۷

- مدال برنز جایزه بین‌المللی طراحی معماری A Design Award از کشور ایتالیا سال ۲۰۱۶ برای پروژه «اُرسی‌خانه»

- رتبه دوم جایزه معماری Inspirely Awards اتحادیه جهانی معماران UIA درسال ٢٠١۶

- تقدیر ویژه هیأت داوران جایزه Residential Architecture از کشور آمریکا ۲۰۱۶ برای پروژه «اُرسی‌خانه»

- رتبه سوم جایزه Interior Goda Awards از کشور اکراین ۲۰۱۶

- کسب عنوان Designer of the year ۲۰۱۶ در بین ۲۰ طراح بر‌تر برنده جایزه جهانی طراحی

- تقدیرشده ویژه خارج از بخش مسابقه برای پروژه «مهرخانه» اثر معمار ایرانی در خارج از کشور از مسابقه نهمین جایزه معماری داخلی ایران ۹۵

- فینالیست جایزه Residential Architecture از کشور آمریکا ۲۰۱۶ برای پروژه «مهر‌خانه»

- فینالیست جایزه معمار در بخش مسکونی سال ۱۳۹۴ برای پروژه «اُرسی‌خانه»

- حضور پروژه «اُرسی‌خانه» 

- شرکت درنمایشگاه جهانی پروژه‌های معماری‌و شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه ملبورن استرالیا GAP در سال ۲۰۱۷

‎- طرح برگزیده مسابقه‌ی معماری مگامال آبادان سال ٩٣

‎- نامزد جایزه ۲۰۱۳ Aga Khan Award for Architecture ژنوِ سوئیس

کد N1804277

وبگردی