آفتاب

مجلس را عصاره فضائل شورای نگهبان دانستن توهین به نمایندگان و ملت است/ رییس‌جمهور درباره موسسات مالی باید پاسخگو باشد

مجلس را عصاره فضائل شورای نگهبان دانستن توهین به نمایندگان و ملت است/ رییس‌جمهور درباره موسسات مالی باید پاسخگو باشد

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: اینکه گفته می‌شود مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است این موضوع توهین به نمایندگان و ملت ایران و حتی توهین تلویحی به شورای نگهبان است.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروزمجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به قطع میکروفون خود در هنگام ایراد تذکر قبلی، گفت: در ماده (۷۹) آیین‌نامه داخلی مجلس گفته شده است نماینده بر اساس این ماده می‌تواند بدون رعایت نوبت تا ۵ دقیقه نطق داشته باشد و در ماده ۸۱ نیز آمده است که اگر نماینده از موضوع مذاکره خارج شد رئیس مجلس باید ابتدا دو بار به وی تذکر بدهد و بعد بر طبق ماده ۸۲ می‌تواند به نماینده اخطار بدهد یعنی جایی برای خاموش کردن میکروفن نماینده در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: همکاران هیأت رئیسه سوگند یاد کرده‌اند که به نص صریح آیین‌نامه عمل کنند، اگر اجازه نمی‌دادید ماده ۷۹ را تذکر دهم وارد بحث نمی‌شدم، انتظاری هم نداشتم ولی وقتی میکروفن من باز شد یعنی من می‌توانم ماده ۷۹ را تذکر دهم، ۵ دقیقه هم زمان داشتم، باید به توضیحات من توجه می‌کردید و پس از آن اظهارنظر می‌کردید، چرا که من می‌خواستم راجع به نطق هر دو برادر همکار صحبت کنم؛ به دلیل اینکه در این نطق‌ها مطالبی بیان می‌شود که در شأن مجلس و نمایندگان نیست و در محضر ملت ایران، جایگاه مجلس و نماینده تنزل پیدا می‌کند.

نقوی حسینی افزود: اینکه گفته می‌شود مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است این موضوع توهین به نمایندگان و ملت ایران و حتی توهین تلویحی به شورای نگهبان است.

وی با اشاره به نطق کواکبیان ادامه داد: بنده اصولگرا هستم و به آقای روحانی رأی ندادم و رأی هم نخواهم داد و عملکرد این دولت را قبول ندارم، ولی خواهش می‌کنم حرفی که در مجلس بیان می‌شود بر اساس منطق باشد. بالاخره آقای مصباحی مقدم در این کشور اصولگرا هست یا نه؟ آقای کاظم جلالی اصولگرا هست یا نه؟ آقای نعمتی اصولگرا هست یا نیست؟ اگر اصولگرا نیستند اعلام کنند که اصولگرا نیستند، اگر اصولگرا هستند، آن‌ها از آقای روحانی حمایت کردند، ستاد زدند، به نام اصولگرایان معتدل، اگر اصولگرا نبودند و این کار را کردند خیلی بد است.

نقوی حسینی افزود: خواهش می‌کنم هیأت رئیسه مجلس به آیین نامه عمل کند، ۱۸۰نماینده از رئیس جمهور سوال مطرح کردند، نامه نوشتند و امضا کردند، طبق آیین نامه، چرا مجلس را تضعیف می‌کنیم، میلیون‌ها نفر در مورد موضوعات موسسات مالی گرفتار هستند، آقای رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، الان طلبکاران افضل توس از اصل پول خود برداشت می‌کنند، سود به آن‌ها پرداخت نمی‌شود از اصل پول آن‌ها کم می‌شود.

مطهری در پاسخ به این تذکر گفت: آقای نقوی شما از موضوع تذکر خارج شدید. همچنین شما در نوبت اول که قصد داشتید تذکر آیین‌نامه بر اساس ماده ۷۹ مطرح کنید بنده سوال کردم آیا‌‌ همان تذکر آقای ادیانی هست یا خیر که شما پاسخ دادید خیر و حدود یک دقیقه صحبت کردید و دقیقا حرف‌های آقای ادیانی را تکرار کردید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نقوی حسینی افزود: بنده باید به نوبت بندی که در مجلس هست توجه کنم، اگر از ابتدا می‌گفتید که درباره نطق آقای کواکبیان می‌خواهید صحبت کنید خب حرف جدیدی بود ما می‌پذیرفتیم اما نمی‌شود ما اجازه دهیم شما‌‌ همان حرف‌های آقای ادیانی را تکرار کنید و وقت مجلس را بگیرید. همچنین بر اساس اصل ۷۹ آیین‌نامه می‌گوید اگر در جلسه رسمی ضمن نطق یا مذاکره صریحا یا تلویحا نسبت سوئی به یکی از نمایندگان داده شود او حق دارد حرف بزند، بنابراین ما می‌توانستیم تذکر شما را قبول کنیم و بگوییم چون به یکی از نمایندگان مشخصا توهین نشده است اما اگر ما این موضوع را قبول کردیم شما نباید سختگیری کنید.

کد N1804102

وبگردی