آفتاب

شاهد تغییر در حوزه امنیت انسانی و زیست‌محیطی هستیم

شاهد تغییر در حوزه امنیت انسانی و زیست‌محیطی هستیم

هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل در ایران گفت: شاهد تغییر در امنیت انسانی، امنیت زیست‌محیطی و... هستیم اما تعبیری که در مفهوم امنیت آمده، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار آن را داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ گری لوئیس صبح امروز در سمینار حکمرانی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا گفت: امنیت واژه سیاسی است که معانی متفاوتی دارد. امنیت به معنای پناهندگان، آوارگان سومالی، تغییر اقلیم و موارد دیگر است.

 

وی با بیان اینکه با نگاه به مفهوم امنیت در روابط بین‌الملل خواهیم دید که چقدر تغییر داشته‌ایم، اظهار داشت: این تغییرات به گسترده شدن مفهوم امنیت منتهی شده است. ما شاهد تغییر در امنیت انسانی، امنیت زیست‌محیطی و... هستیم اما تعبیری که در مفهوم امنیت آمده، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار آن را داشتیم.

هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل در ایران ادامه داد: بسیاری از افراد از آنچه در سوریه اتفاق افتاد آگاهی دارند، اما کسی از تغییر اقلیمی که بر امنیت انسانی اثر می‌گذارد چندان آگاه نیستند، در حالی که این تغییرات می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیاندازد.

لوئیس با بیان اینکه بیابان‌زایی، جنگل‌زدایی، تولیدات صنعتی و... مواردی هستند که وقتی به وجود می‌آیند که ما فکر می‌کنیم در حال صنعتی‌سازی و تولید محصول خاصی هستیم، درحالی که در حقیقت در حال تخریب محیط زیست هستیم، تصریح کرد: مکرون رییس‌جمهور دولت قدرتمند فرانسه هفته گذشته به خوبی به بحث تغییرات اقلیمی اشاره کرد. او اشاره جدی و پنهانی به افرادی داشت که جریان مبارزه با تغییر اقلیم سنگ‌اندازی می‌کنند، افرادی می‌گویند دیگران به کشور من نیایند در حالی که خطر تغییرات آب و هوایی را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه آینده اکنون در حال رخ دادن است و باید بیدار شویم و به امنیت در ابعاد دیگری فکر کنیم، خاطرنشان کرد: در راستای افزایش امنیت انسانی توجه به چند نکته اهمیت فراوانی دارد. افزایش آگاهی در مورد تغییرات اقلیم، استفاده از فناوری‌های متحول‌کننده، ارتقا و بهبود توانمندی‌ها برای رویارویی با پدیده‌های پیچیده، گسترش برنامه‌های همکاری‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای دهه‌های آینده نه فقط سال‌های آینده، از جمله مسائلی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانیم امنیت انسانی در جهان را افزایش دهیم.

کد N1803651

وبگردی