آفتاب
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

زباله‌گردی کودکان غیرقانونی‌ست/ برای برخورد با شرکت‌های خاطی مستندات لازم است

زباله‌گردی کودکان غیرقانونی‌ست/ برای برخورد با شرکت‌های خاطی مستندات لازم است

احمد مشیریان با بیان این که اشتغال کودکان طبق قانون کار ممنوع است؛ برخورد با شرکت‌های پیمانکاری که کودکان را در جمع‌آوری زباله به کار می‌گیرند را منوط به داشتن مستندات دانست.

احمد مشیریان (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با به‌کارگیری کودکان در شرکت‌های بازیافت زباله گفت: اشتغال کودکان زیر پانزده سال بر اساس قانون کار ممنوع است؛ لذا اگر بازرسان وزارت کار با شرکتی برخورد کنند که در این زمینه مرتکب تخلف شده، حتما برخورد صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که در این زمینه به مستندات نیاز داریم، گفت: اگر ما در وزارت کار از شرکت‌ها لیست پرسنل را بگیریم و در این لیست، کودک کار یا اتباع غیر مجاز آمده باشد، به طور قطع جریمه و مجازات دارد؛ بنابراین طبیعی‌ست که شرکت‌ها مخفی‌کاری می‌کنند و در مواردی لیستی که تحویل می‌دهند واقعی نیست.

مشیریان در پاسخ به این سوال که در صورت پنهانکاری شرکت‌ها چه باید کرد و در کل، چاره کار چیست؛ گفت: بازرسان وزارت کار که به صورت دوره‌ای برای بازرسی و نظارت می‌روند، اگر متوجه این قضیه بشوند که پیمانکاری در جمع آوری زباله ها از کودکان استفاده می‌کند، حتما شرکت خاطی، مشمول جریمه می‌شود؛ خودِ شهرداری نیز باید به ما در ارتباط با شرکت‌های پیمانکاریِ طرف قراردادش، اگر تخلفی دید، اطلاع بدهد.

این مقام مسئول افزود: آن کودک کاری که دارد زباله جمع می‌کند هرگز اعتراف نمی‌کند که من برای شرکت کار می‌کنم؛ می‌گوید برای خودم دارم کار می‌کنم. ظاهر قضیه هم دال بر همین است؛ پس وقتی مستنداتی نداریم، کسی به ما اطلاع نداده و کودکان هم راستش را نمی‌گویند، پیش فرض این است که همچین تخلفی وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد:  اگر اطلاع داشته باشیم که شرکت پیمانکاری، کودکان را به کار گرفته؛ بازرسان می‌روند در محل و مستندات را بررسی می‌کنند؛ اگر مستندات دال بر به کارگیری کودکان یا اتباع غیر مجاز باشد، حتما برخورد می‌شود؛ ولی شرکتها معمولا مستندات ارائه نمی‌کنند؛ ما مجبوریم برویم فقط ظاهر قضیه را بررسی کنیم؛ اگر مستنداتی دیدیم برخورد می‌کنیم؛ اگر ندیدیم، چه می‌شود کرد؟

کد N1803611

وبگردی