آفتاب

ارتقای شاخص‌های ایمنی و تاب‌آوری در برابر حوادث؛ رویکرد شورای پنجم

ارتقای شاخص‌های ایمنی و تاب‌آوری در برابر حوادث؛ رویکرد شورای پنجم

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تشریح رویکردها، راهبردها و سیاست‌های این کمیسیون گفت: ارتقای شاخص‌های ایمنی، تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح طبیعی، زیرساخت‌ها و تجهیزات شهری از جمله رویکردها در این دوره محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدراعظم نوری در بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص راهبردها و سیاست‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دوره پنجم اظهار کرد: در این زمینه مواردی از جمله حاکمیت رویکردهای محیط زیستی و بهبود شاخص‌های توسعه پایدار در مدیریت شهری مدنظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: توجه به سلامت اجتماعی و محیط زیست شهری در جهت ارتقای سلامت شهروندی و کیفیت زندگی، تلاش برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا، آب، خاک و مواد غذایی و اتخاذ سیاست‌های بازدارنده، بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و ارتقای شاخص‌های ایمنی تاب‌آوری دربرابر حوادث و سوانح طبیعی و زیرساخت‌ها و تجهیزات شهری از برنامه‌های حاکمیت رویکردهای محیط زیست در این دوره محسوب می‌شود.

صدراعظم نوری به الزامات و قوانین بالادستی اشاره کرد و گفت: در این زمینه منویات و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و مدیریت شهری، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، افق 1404، طرح جامع شهر تهران مصوب سال 86، احکام برنامه پنجساله برنامه اول و دوم شهرداری و در نهایت پیش‌بینی مفاد برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران در حوزه وظایف کمیسیون از الزاماتی است که باید به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری و تحقق بندهای مرتبط با اجرای قانون هوای پاک در شهر تهران، نظارت بر تجهیز سیستم‌های دیزلی در ناوگان حمل و نقل شهری تهران به فیلتر به منظور کاهش آلودگی هوا، پیگیری اجرای مصوبه پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در شهر تهران از مواردی است که در بخش آلودگی هوا، انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی به آن توجه خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز بومی و صیانت از باغات ادامه داد: در این بخش نیز اقداماتی باید انجام گیرد که از آن جمله می‌توان به پیگیری و تحقق و تکمیل  گستره پارک‌های موضوعی بویژه بوستان ولایت، دانش و طبیعت، بوستان ایرانیان اشاره کرد. ضمن اینکه در این بخش نیز باید توجه ویژه‌ای را به تهیه طرح عملیاتی استفاده از آب خام، بازچرخانی و سایر منابع آبی با اتخاذ روش‌های نوین علمی در زمینه آبیاری فضای سبز داشته باشیم.

صدراعظم نوری در ادامه به موضوع ایمنی و مدیریت بحران در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز باید به مواردی از جمله پیشگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی، توسعه زیرساخت‌های ایمنی و الزامات قانونی، ارتقا و گسترش سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی مدیریت بحران و ایمنی، توجه کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به برنامه‌های عملیاتی در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: در این بخش باید به مواردی از جمله ساماندهی صنایع و مشاغل، مدیریت پسماند، خدمات کالا و مواد غذایی، سیما و منظر شهری توجه شود.

وی به سلامت، بهداشت محیط و کیفیت زندگی در شهر تهران اشاره و اظهار کرد: در این زمینه باید به مواردی از جمله توسعه زیرساخت‌های سلامت، کنترل عوامل محیطی موثر در سلامت، ارتقای کیفیت زندگی، آب و مواد غذایی توجه شود و اقدامات لازم از سوی مسئولان حوزه شهری صورت گیرد.

کد N1802292

وبگردی