آفتاب

مجلس شرایط عضویت پیروان ادیان الهی برای حضور در شوراها را مشخص کرد

مجلس شرایط عضویت پیروان ادیان الهی برای حضور در شوراها را مشخص کرد

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، شرایط عضویت پیروان ادیان الهی برای حضور در شوراها را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اختصاص داشت، ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس نمایندگان با ۱۵۲ رای موافق، ۴۱ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.

در ماده یک این طرح ذکر شده که ۲ تبصره به‌عنوان تبصره‌ها ۱ و ۲ به ماده ۳۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۷۵ به شرح ذیل الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.

در تبصره یک این ماده آمده است، اقلیت‎های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.

علاوه بر آن، در تبصره ۲ این ماده نیز آمده است: اقلیت‌های ینی شناخته شده در قانون اساسی باید به‌جای اسلام به اصول دینی خود التزام عملی داشته باشند.

همچنین نمایندگان ماده ۲ این طرح را با ۱۵۶ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند.

در ماده ۲ این طرح آمده است: یک تبصره به ماده ۶۳ این قانون به‌عنوان تبصره یک الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است: دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۵۳ این قانون با امکانات موجود مجلس شورای اسلامی دایر شده و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موظف است مطابق مجلس شورای اسلامی ساختار سازمانی را تدوین به تصویب برسانند و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به‌منظور تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

کد N1802195

وبگردی