آفتاب

بعد از مرگ چه اتفاقاتی سر راه انسان قرار می‌گیرد/ جهان‌ موازی روی صحنه تئاتر

بعد از مرگ چه اتفاقاتی سر راه انسان قرار می‌گیرد/ جهان‌ موازی روی صحنه تئاتر

کارگردان نمایش «مرگ بر مرگ» با بیان اینکه این نمایش در مورد جهان موازی است، گفت: در این نمایش به این مساله پرداخته‌ایم که بعد از مرگ چه اتفاقاتی سر راه هر انسانی قرار می‌گیرد و چه چیزهایی می‌بینند؟

مهران سلگی درباره نمایش «مرگ بر مرگ» که به جشنواره ٢٠١٧هایفست ارمنستان راه پیدا کرده است به خبرنگار ایلنا گفت: این نمایش ترکیبی از حرکت و دیالوگ در فضای سورئالیستی است و به زندگی بی‌انتها در جهانی بین مرگ و زندگی اشاره می‌کند که تمامی این اتفاقات را اجسامی که در آن فضا هستند به ما نشان می‌دهند. موضوع اصلی بر سر بودن و نبودن در این جهان است.

 سلگی با اشاره به حضور نمایش «مرگ بر مرگ» در جشنواره هایفست گفت: امسال بیش از ٣٠ کشور در جشنواره حضور داشتند که همه کارهای شرکت‌کننده در آن؛ آثاری خلاق و با دیدی نو بودند. امسال دوازده گروه از ایران در این جشنواره حضور پیدا کرده بودند که «مرگ بر مرگ» یکی از آنها بود.

این کارگردان با بیان اینکه «مرگ بر مرگ» در مورد جهان موازی است، گفت: در این نمایش به این مساله پرداخته‌ایم که بعد از مرگ چه اتفاقاتی سر راه هر انسانی قرار می‌گیرد و چه چیزهایی می‌بینند. درواقع برش کوچکی زده‌ایم از آن دوره و بعد از مرگ و آن تکه حدودا یک ساعته را که با آدم‌های پس از مرگ ارتباط دارند؛ به بیننده نشان می‌دهیم.

سلگی با اشاره به چگونگی نمایش مرگ و جهان موازی و ارتباط آن با مفاهیم آشنای ایرانی گفت: ما از عناصر بومی وام گرفته‌ایم اما زیاد نشانش نداده‌ایم. عناصر بومی را با خلاقیت خودمان ترکیب کردیم و یک چیز جدید نشان بیننده دادیم. درواقع فلسفه و منطق همان است که در عناصر بومی ما وجود دارد اما با تصویری جدید.

او با اشاره به اینکه بیشتر کار نمایش«مرگ بر مرگ» را فرم‌های بدنی شکل می‌دهد، گفت: در شروع کار یک گالری پرفورمنس داریم و نماد زمین را به کار برده‌ایم. همچنین یکسری از دیالوگ‌های آلبر کامو، کانت و دکارت؛ مخاطبان را وارد نمایش می‌کند. بعد از وارد کردن‌شان دو بازیگر حرکت داریم که خلاء یا همان جهان موازی را کاملا به بیننده نشان می‌دهند. همچنین دو کاراکتر داریم که انسان‌ها هستند؛ بازیگر مرد نماد مردها و زن المان‌ای از زنان روزی زمین است. کل درگیری‌شان سر بودن و نبودن است. مرد مرگ را می‌پسندد و با جهانی که به آن وارد شده بیشتر ارتباط برقرار می‌کند اما زن می‌خواهد به جهان قبلی برگردد. همین اتفاق‌ها با یکسری روند دیگر جلو می‌رود. در آخر مشخص می‌شود این مرد فرزند این زن بوده است.

کارگردان نمایش«مرگ بر مرگ» با بیان اینکه مخاطب ما یقینا مخاطب خاص است؛ گفت: چون شاید خیلی از مردم عادی این موضوع را دوست نداشته باشند یا با قالب پرفورمنس ارتباط برقرار نکنند، به همین دلیل روی مخاطب خاص برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با جهان‌بینی خاصی کار را پیش بردیم و حدودا یک سال و نیم روی آن زمان گذاشتیم تا در هر کشوری بتوانیم به گونه‌ای اجرایش کنیم که مردم آن را بفهمند.

سلگی با بیان اینکه بخشی از ایرانی بودن این موضوع در مفهوم کار قرار دارد، گفت: بخش عمده بار انتقال مفاهیم روی دکور و اجراست. دو صندلی داریم که به شکل دو انسان هستند؛ کل اندامشان هست اما سر ندارند. که سعی کردیم نشان دهنده خلاء و انسان‌های جهان موازی باشد. درواقع سعی کردیم بیشتر در تصویر این مفاهیم را نشان دهیم تا اگر مخاطب در دیالوگ هم نتوانست با ما همراه شود با تصاویر بتواند همراه اثر جلو بیاید.

«مرگ بر مرگ» نمایشی به کارگردانی، ایده‌پردازی و طراح مهران سلگی و براساس متنی از رسول بانگین است که در ایران هم روی صحنه خواهد رفت.

دیگر عوامل این گروه عبارتنداز: بازیگران: فاطمه ورزنده، دنیا جعفری، مهران سلگی، بازیگران حرکت: میثم رائیجی، ریحانه اسمایلی، مشاور کارگردان: میثم رائیجی، دستیار کارگردان: سهراب خان‌زاده، طراح لباس: صدیقه دکامی، طراح صحنه: علی محمد سلگی، طراح پوستر: محمود محمد تبریزی، ساخت وانتخاب موزیک: مهران سلگی و میثم رائیجی، منشی صحنه: نیلوفر واقف، عکاس: روژین خداداده.

کد N1802136

وبگردی