آفتاب

سفارت ایران هرگونه اهانت، بدرفتاری و بازداشت اتباع ایرانی در بلگراد را تکذیب کرد

سفارت ایران هرگونه اهانت، بدرفتاری و بازداشت اتباع ایرانی در بلگراد را تکذیب کرد

سفارت کشورمان در صربستان اخبار منتشر شده مبنی بر بدرفتاری پلیس این کشور، بازداشت و اهانت به هم‌وطنان ایرانی را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در بلگراد که در اختیار ایسنا قرار گرفته، به شرح زیر است:

فضای مثبت و دوستانه روابط ایران وصربستان به لغو روادید ورود دارندگان گذرنامه‌های عادی دو کشور منجر شد و متاثر از این اتفاق در ماه‌های اخیر تعداد قابل توجهی از هم‌وطنان عزیزمان بدون هیچ مشکلی به صربستان سفر کرده و از رفتار خوب پلیس و احترام شایسته مردم صربستان نسبت به خود رضایت کامل داشتند.

بخش کنسولی سفارت ایران در بلگراد هم از اولین روز ورود هم‌وطنانمان به صربستان تلاش کرده است با حداکثر ظرفیت در خدمت هم‌میهنان گرامی باشد و در این مدت با حضور در فرودگاه، ارائه خدمات کنسولی و معاضدت حقوقی گره‌گشای بسیاری از مشکلات هم‌وطنان بوده است.

متاسفانه در کنار ورود گردشگران و تجار ایرانی به صربستان، باندهای جعل گذرنامه و روادید و باندهای قاچاق انسان، در این مدت تلاش کردند تا از این کشور به عنوان مسیری برای عبور غیرقانونی اتباع ایرانی به اتحادیه اروپا استفاده کنند. سفارت ایران برای کاهش مشکلات ناشی از ورود این دسته از هم‌وطنان، مبادرت به صدور توصیه‌های مسافرتی کرده و تا این زمان، افراد و گروه‌هایی که توصیه‌های سفارت را مدنظر داشتند بدون هیچ‌گونه مشکلی وارد صربستان شدند.

در مدت یاد شده تعداد زیادی از هم‌وطنان که فریب باندهای مذکور را خورده‌اند و با پرداخت هزینه‌های گزاف گذرنامه یا روادید جعلی برخی از کشورهای اروپایی را دریافت کرده‌اند، تلاش کردند به صربستان وارد شوند که در بدو ورود جعلی بودن اوراق و اسناد همراه آنها از سوی پلیس صربستان مشخص شد و اجازه ورود به آنها داده نشد. پلیس این تعداد از هم‌وطنان را با اولین پرواز به مبدا اولیه خود بازگردانده است.

پلیس صربستان آن دسته از هم‌میهنانی که تلاش دارند بدون مدارک لازم وارد صربستان شوند به طور معمول به یکی از سالن‌های ترانزیت فرودگاه هدایت می‌کند تا با اولین پرواز به مبدا اولیه باز گردانده شوند. این افراد علاوه بر امکانات اولیه از تسهیلاتی مانند دسترسی به اینترنت و تماس دائم با سفارت برخوردارند و کنسول سفارت با حضور در محل با آنها ملاقات و گفت‌وگو می‌کند.

برخی از هموطنان که با پرداخت هزینه‌های گزاف اخذ گذرنامه و روادید جعلی موفق نمی‌شوند به کشور صربستان وارد شوند در واکنش، پلیس فرودگاه را به بدرفتاری با خود متهم می‌کنند.

سفارت ایران ضمن تکذیب اخبار منتشر شده، از رسانه‌های کشور انتظار دارد در موارد مشابه ملاحظات ملی کشور را مدنظر داشته و قبل از انتشار از صحت اخبار دریافتی اطمینان حاصل کرده و سپس مبادرت به درج آن کنند.

همچنین سفارت ایران به حیث وظیفه ذاتی خود، ضمن ارائه مساعدت‌ها و مشورت‌های لازم برای حل و فصل مشکلاتی که برای برخی از هم‌وطنان به دلایل ذکر شده به وجود آمده در تماس مستمر با مقامات وزارت امور خارجه و پلیس صربستان تلاش کرده حداکثر مساعدت را برای مسافران کشورمان ارائه کند که همواره شاهد همکاری مثبت مقامات این کشور بوده است.
312

 

کد N1802013

وبگردی