آفتاب

هیچ فردی بخاطر اهل رسانه بودن تعقیب نمی‌شود/ از کارهای قضایی‌ام پشیمان نیستم

هیچ فردی بخاطر اهل رسانه بودن تعقیب نمی‌شود/ از کارهای قضایی‌ام پشیمان نیستم

معاون اول قوه‌قضاییه تاکید کرد: ما هیچ فردی را به عنوان اینکه اهل رسانه هست تعقیب نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف گفت: دانشجوی اسلامی ایرانی، یعنی کسی که یک مبارزه بسیار سنگینی را در دهه‌های مختلف با استبداد، انحصار، استکبار، فساد همراه خود داشته است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد انقلابی‌بودن یا نبودنش، اظهار کرد: برخی الفاظی را به کار بردند که بالاخره من را هم شامل می‌شد. من از یک طبقه کشاورز بودم. دورانی از زندگی‌ام را در حوزه علمیه و بخشی را در دانشگاه گذرانده و در سال‌های گذشته در کارهای قضایی و کمی اجرایی فعالیت داشتم. از هیچ قسمتی پشیمان نیستم و بسیار افتخار می‌کنم که در جریان های مختلف حضور داشتم و از هیچ کدام پشیمانی ندارم. الان هم افتخار دارم که در قوه‌قضاییه حضور دارم.

‎سخنگوی قوه قضاییه افزود: دانشجویی که ژرف نگر است، باید تحمل شنیدن حرف‌های دیگر را هم داشته باشد. برخی  می‌گویند عدالت، عدالت. و برخی بیان می‌کنند در جمهوری اسلامی خفقان است، آیا همین که شما صحبت‌های خود را اینگونه بیان کردید آزادی انتقاد از قوه قضاییه نبود؟

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه مطرح می‌شود که قوه قضاییه نسبت به مفسدان تبعیض قائل است،گفت: تمام تلاش ما این بوده و هست که مطابق قانون عمل کنیم. اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای عمل کند، به ضرر همه هست. مبنای ما باید قانون باشد.

اژه‌ای با اشاره به انتقاد برخی دانشجویان مبنی عدم شفافیت و عدم پخش علنی دادگاه‌ها،تاکید کرد: از  طرفداران سرسخت دادگاه علنی و پخش آن هستم اما  قانون جلوی ما را گرفت و گفت تا حکم قطعی نشده حق انتشار آن را ندارید. ما کمک کنیم که این قضیه به شکل سابق برگردد، یعنی به غیر از موارد خاص مثل خلاف امنیت ملی، قانون به ما اجازه پخش علنی را بدهد. الان دادگاه علنی داریم ولی اجازه انتشار نداریم.

وی ادامه داد: قانون جرایم سیاسی، اوایل تیر ماه سال ٩٥ لازم الاجرا شد. نگاه کنید چه اختیاراتی را به دادگاه داده است. ماده ٥ این قانون تشخیص جرم سیاسی را به  تشخیص دادگاه منوط کرده است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه  اطلاع رسانی قوه قضائیه ضعیف است،اظهار داشت:اگر کسی آمد در رابطه با افشای فساد، حرفی زد و طرفی که ذینفع بود شکایت کرد و شاکی شد؛ می‌شود گفت تو حق نداری شکایت کنی؟ بنابراین اگر کسی شکایت کرد، باید به شکایتش توجه کرد. بعضی از آقایانی که اسم بردید، هیچ کدام به خاطر اینکه انتقاد کردند تحت تعقیب قرار نگرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما هیچ فردی را به عنوان اینکه اهل رسانه هست تعقیب نمی‌کنیم.

اژه‌ای گفت:کسی آمده  گفته که ٥٠ میلیون می‌دهم، فقط یک سوال در همین نشست هایی که به تعبیر کسی بی خاصیت است بپرسید. اگر ثابت شد که صاحب این رسانه، شانتاژ می‌کند و می‌گوید اگر ٢ میلیارد ندید، من علیه شما خبر میزنم. این بی عدالتی است؟

وی افزود: فردی گفت که شما بین مفسدین و افراد تبعیض قائل می شوید. من قبول دارم که اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است. ما نتوانستیم به درستی اطلاع رسانی کنیم، اما همین مقداری که شد، من بارها گفتم ما با کسانی که روبه رو می شویم دو دسته هستند.یک دسته پیچیده هستند و بلد هستند که اگر جرم کردند و دستگیر شدند، زود افشا نشود. مثلا یک کلاهبردار دستگیر می‌شود افشا می‌شود ولی کس دیگری پیچیده عمل می‌کند و دیر مشخص می شود.

ادامه دارد

کد N1801963

وبگردی