آفتاب

بیانیه پایانی کنفرانس گروه بین‌المللی حمایت از لبنان با تاکید بر اصل بی‌طرفی

بیانیه پایانی کنفرانس گروه بین‌المللی حمایت از لبنان با تاکید بر اصل بی‌طرفی

ایسنا نوشت: شرکت کنندگان در کنفرانس گروه بین‌المللی حمایت از لبنان با انتشار بیانیه پایانی ضمن تاکید بر پیگیری روند اجرای بیانیه‌های صادر شده از سوی کابینه لبنان و قطعنامه‌های شورای امنیت، خواستار پایبندی همه طرف‌های لبنانی به اصل عدم ورود به درگیری‌های منطقه و حفاظت از حاکمیت لبنان شدند.

 به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، در بیانیه پایانی کنفرانس گروه بین‌المللی حمایت از لبنان تاکید شد که این گروه از نزدیک اجرای مصوبه‌های کابینه لبنان درخصوص دور ماندن از درگیری‌ها که مورد تایید همه طرف‌های لبنانی قرار گرفته را دنبال خواهد کرد.

همچنین در این بیانیه بر لزوم اجرای دو قطعنامه بین‌المللی به شماره‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ تاکید شد.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که پاریس به شکل کامل به محتوای بیانیه کابینه لبنان پایبند است.

وی در ادامه نسبت به تهدیدات بزرگی که برای ثبات لبنان وجود دارد و حمایت جدی و قدرتمندی جامعه جهانی را ضروری می‌سازد، هشدار داد و گفت، علاوه بر پایبندی همه طرف‌های لبنانی به عدم دخالت در درگیری‌های منطقه و تلاش برای حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی لبنان همه از جمله گروه‌های منطقه‌ای باید این موارد را رعایت کنند.

ماکرون با تاکید بر اینکه لبنان نباید قربانی اختلافات منطقه‌ای باشد نسبت به تهدیداتی که متوجه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص آینده قدس جهت وارد کردن عاملی جدید برای برای برهم زدن ثبات کل منطقه است، هشدار داد.

پاریس تلاش کرد که در این نشست تعداد بیشتری از وزرای کشورهای شورای امنیت و نیز وزرای ایتالیا، مصر، آلمان و مسؤولان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب را گردهم آورد اما تنها رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست حاضر شد و بقیه نمایندگانی از خود را به این نشست اعزام کردند مانند روسیه و چین که سفرایشان در پاریس در این نشست حاضر شدند.

در نشست مذکور تیلرسون پس از سخنرانی افتتاحیه سخنرانی خود را ایراد کرد و سپس در حاشیه این نشست دیداری با حریری داشت که منابع نزدیک به وی این دیدار را خوب توصیف کردند.

به گفته برخی منابع که در این نشست حضور داشتند تنها تیلرسون و معاون وزیر امور خارجه انگلیس به صورت مستقیم خواستار خلع سلاح حزب الله شده و این اسلحه را غیرقانونی خواندند اما سایرین به صورت غیرمستقیم و ضمن خواستار اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در این خصوص شدند.

تیلرسون تاکید کرد، واشنگتن هرگز از حمایت ارتش لبنان که با تهدیدات تروریستی مواجه است دست نمی‌کشد.

در بیانیه پایانی شرکت کنندگان در این نشست دولت لبنان را به ازسرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافقی درخصوص یک استراتژی دفاعی برای لبنان تشویق و اعلام کردند، لبنانی‌ها این استراتژی را اساس دستیابی به راه حل درمورد اسلحه حزب الله می‌دانند.

آنها افزودند، ارتش لبنان ستون این استراتژی و تنها سند قانونی خواهد بود.

شرکت کنندگان در این نشست در ادامه جامعه جهانی را به ادامه کمک‌ها دعوت کرده و اظهار داشتند، نهادهای امنیتی لبنان اصل تثبیت حاکمیت و وحدت لبنان هستند.

این گروه در بخش امنیتی بار دیگر بر حمایت خود از نیروهای یونیفل در جنوب لبنان تاکید کرده و خواستار همکاری به شکلی بهتر با نیروهای لبنانی جهت تسریع در استقرار دائم و موثر در جنوب لبنان و آب‌های منطقه‌ای طبق قطعنامه ۲۳۷۳ سال ۲۰۱۷ شد.

در بیانیه مذکور به اسرائیل یا شکایت‌های لبنان از نقض تقریبا همیشگی آب‌ها و حریم هوایی‌اش اشاره‌ای نکرد اما ترجمه عملی عملیات حمایت از ارتش لبنان در کنفرانس ویژه حمایت از گروه‌های مسلح لبنان که با عنوان "رم ۲" در پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد، به نمایش درخواهد آمد.

قرار است این کنفرانس اوایل سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

ماکرون پیشتر تاکید کرده بود که همه می‌خواهند با اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ مانع از بروز درگیری جدیدی میان اسرائیل و حزب الله شوند.

52310

کد N1801081

وبگردی